#dagboken: ”Jag hinner nästan aldrig ta rast”

2017-02-03 | Sara Moalem padlock

EKONOMI

”Under veckan jobbar vi tre-sex timmar obetald övertid. Men jag klagar inte, trivs bra med jobbet.” I veckans arbetslivsdagbok skriver Sara Moalem om en vanlig vecka som lärare på en lågstadieskola i Mellansverige.

Sara Moalem som är lågstadielärare på en skola i Mellansverige, och egentligen heter något annat.

Del 1: Förskolelärare i Rinkeby

Del 2: ”När jag kommer hem finns ingen energi kvar.”

Del 3: ”Mitt jobb är att överleva”

Del 4: Jag skulle kunna göra mycket mer av det här jobbet

Del 5: Nu sitter jag här med mitt löfte om att göra allt

Del 6: Mitt huvud är fullt av patienters berättelser

Del 7: Ur hem för vård och boende

Del 8: Jag hinner aldrig ta rast

Del 9: Varken offer eller hjälte

Del 10: #dagboken: Ta bort marknadens skugga över skolan



FAKTA/#dagboken

I denna serie samlar vi berättelser ur det svenska arbetslivet. Vill du bidra med din historia? Läs mer här.

Måndag

Barnen kommer till klassrummet 7.50, men lektionen börjar 8.00. Detta gör vi bara för att alla ska vara på plats vid 8-tiden så vi ska ha en mjukstart. Det är underbart och fungerar bra. Första passet har vi som vanligt samling. Vi går igenom dagens datum, schema och frånvaro. I dag var två borta. Det är alltid extra jobb när eleverna är borta. Om barnen blir sjuka är det okej, men när föräldrar sjukanmäler sina barn för att resa är det oacceptabelt. På måndagar är jag alltid ensam i klassen men det är okej, jag har bara 17 elever så i jämförelse med mitt gamla jobb i Stockholm där jag hade 25 är det rena rama paradiset.

Under rasten blev jag tvungen att dela ut läxorna till de tre som var borta förra veckan, så jag hann inte ha någon rast. Sedan var det olika aktiviteter i fem klasser, det funkade någorlunda bra med tanke på att det var första dagen för den här terminen. Lunch funkar alltid bra, efter lunch hann jag sitta fem minuter i lärarrummet men blev sedan tvungen och gå och torka kiss, på killtoan där vi upptäckte att det kissas på locket. Detta måste vi lösa på något sätt. Sedan gick jag till klassrummet för att hjälpa en elev. Efter lunchrasten hade vi klassråd där vi diskuterade om alla har kompisar på rasterna att leka med. Sedan matematik.

Klockan 13.00 går eleverna till fritids. Jag har 30 minuter på mig att städa och gå igenom elevernas arbeten. 13.30 är det möte med speciallärare för att organisera arbetet kring elever som behöver extra stöd. Årskurs 1-3 fick 30 minuters stöd per vecka. Väldigt lite. Efter mötet planerar jag morgondagen och kopierar och svarar på några mejl samt rapporterar bedömningsstödet i svenska, något som är obligatoriskt för årskurs 1 både i svenska och matte från och med detta läsår.

Jag var i skolan till klockan 16.50 (två timmars övertid).


Tisdag

Klockan 7.50 kommer barnen in. 8.00 börjar dagen med samling, liknande måndagen. Jag är ensam. Specialläraren kommer in till mig för att observera en elev samt gruppen. Jag är orolig för ett gäng pojkar.

Klockan 9.00 har jag rast men jag hinner återigen inte ha rast, eftersom jag pratar med specialläraren efter besöket. 9.15 ropar jag in eleverna. De har idrott och idrottsläraren är ensam och behöver hjälp med lektionen. Vi går till gympasalen. Där har jag lite koll på killarna, sedan måste jag till klassrummet eftersom jag 9.30-10.00 har planering med fritidspedagogen. Den dyrbara tiden som vi kämpade för att få.

Klockan 10.00 kommer eleverna in. Fritidspedagogen tar hand om eleverna enligt planering för att jag ska hinna med bedömningsstödet åt fem elever som var borta förra veckan. Jag hann med två. 10.45-11.45 är det lunch och rast. Det funkar bra i matsalen. Men jag måste skynda mig. Jag är rastvärd. Förut kallades det för rastvakt, men nu heter det rastvärd.

11.45-12.40 är jag ensam i klassen. Vi går genom en ny bokstav. 12.40-13.10 kommer fritidspedagogen och jobbar med två elever i grupprummet, enligt planeringen. 13.10 är det slut för dagen. 13.45 har vi arbetslagsmöte alla tisdagar fram till 14.45.

Jag måste skynda mig. Klockan 15.00 har jag ett möte med rektor och en pappa angående en elev. Mötet är inställt, pappan hade pratat med rektor och ville boka en annan tid. Jag har vunnit lite tid, går och kopierar. Sedan 16.00-17.00 har jag massage. En kollega erbjuder denna tjänst. Härligt!


Onsdag

Klockan 7.50 kommer barnen in, vi har en kort samling. I dag har jag möjlighet att ha halvklasser. En grupp med mig och en med fritidspedagogen. 8.50 har vi ett musikprojekt, vilket är underbart. Det är två gånger per vecka, men vi klasslärare måste vara med för att kunna skriva omdöme. Rast – jag hinner nästan aldrig ta rast. Om jag inte är rastvärd under rasten så kopierar jag, städar lite, löser några konflikter och så vidare.

I dag var jag ute med min grupp för att vara med dem och se till att alla leker med alla. När vi hade klassråd kom det fram att otroligt många inte hade nån kompis på rasterna. Efter rast hade jag halvklass. Sedan lunch och rast och ett långt pass... Onsdagar är en jättelång dag för årskurs 1. 8.00-13.40 hade vi matematik och svenska, under passet kom speciallärare och hämtade några elever och jag hade färre elever. Vi gör lite rörelser i klassen, några går ut en stund för att orka fortsätta jobba. Barnen går till fritids. Jag städar klassrummet. Det är bråttom, vi ska till ett möte med musiklärarna för att få veta vad de har för planer för varje årskurs. 16.30 är det dags att gå hem.


Torsdag

Som vanligt är jag på jobbet 7.40. Eleverna kommer in 7.50. Vi börjar 8.00. Torsdagar och fredagar har jag en extra vuxen i klassen. En kvinna som läser svenska på SFI och var lärare i sitt hemland. Hon kan inte så mycket svenska men hon lyssnar på eleverna när de läser läsläxan för henne. Och hon sitter med två elever som behöver extra hjälp samt hjälper mig i klassrummet, en mycket bra idé. Första passet var halvklass, halva klassen var på fritids. Efter rasten kom specialpedagogen för att observera två elever som jag är orolig för.

Under lunchrasten hann jag göra bedömningsstödet i matematik med de två sista eleverna som var borta förra veckan.

Sista passet var halvklass och denna grupp är lite starkare. För första gången skrev vi en kort berättelse. Jätteroligt!

Barnen går till fritids klockan 13.00. Skoldagen är slut, det är dags att skriva veckoinformation till föräldrar. Vi tre lärare i årskurs 1 skriver tillsammans, det tog en timme. Sedan var jag i klassrummet och planerade, rättade och kopierade och... åkte hem klockan 17.00 (en timme övertid).


Fredag

Dagen börjar med musik. Efter 40 minuters musik med El Sistema i musiksalen går vi till klassrummet. Samling och sedan delar jag ut läxorna. Fredagar är jag ensam i klassen och det är bra att jag har hjälp av den kvinna som kommer till mig på torsdagar och fredagar. Efter det går barnen ut på rast och för första gången under veckan går jag till lärarrummet och hämtar en kopp te. Jag och min hjälpreda sitter i klassrummet och jag visar henne vad hon ska göra. Eftersom hon inte kan mycket svenska går det bättre att visa för henne. Hon är till stor hjälp, något jag rekommenderar, att ha nyanlända som resurs på skolor.

Efter rasten har vi svenska. Veckans bokstav är R. De tar fram övningsboken och jobbar och jag hjälper dem. Min resurs sitter i grupprummet och gör lövavtryck av höstlöven vi samlade förra veckan. En och en går barnen till henne. Lunchdags och sedan rast. Jag mejlar över veckoinformationen till föräldrarna. Barnen kommer in sista passet. På fredagseftermiddagar har jag halvklass igen, matematik. När jag haft båda grupper sjunger vi ”nu är det slut, och trevlig helg”. Eleverna går till fritids eller hem och jag städar, rättar, kopierar med mera och åker hem 14.30 (en halvtimme övertid).

Under veckan jobbar jag tre-sex timmar obetald övertid. Men jag klagar inte, trivs bra med jobbet.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: