Maria Fredriksson.

Signalpolitiskt utspel om språk och obligatorisk förskola

2020-12-08 | Maria Fredriksson padlock

OPINION

”Det är lite som ett spel för gallerierna och plåster över ett varigt sår att föreslå obligatorisk förskola”, skriver Maria Fredriksson med anledning av den senaste tidens liberala utspel gällande språk och förskola.

Maria Fredriksson är lärare i svenska som andraspråk och sfi.

En stor del av sexåringarna i vissa så kallat utsatta områden inte behärskar svenska tillräckligt bra för att ha förutsättningar för att klara grundskolan, rapporterade SVT häromveckan. En förklaring är att en stor andel av dem inte går i förskola och därför inte får tillräcklig kontakt med språket. En annan förklaring är att en stor del av personalen på förskolorna i dessa områden inte själva behärskar svenska på adekvat nivå och därför inte kan arbeta språkutvecklande med barnen.

Nyamko Sabuni (L) menar att föräldrarna i dessa områden måste ta ett större ansvar och kräva förskolor där det talas svenska och säger även att barnen ofta placeras ”i grupper med andra barn som har andra modersmål än svenska”. I måndags lämnade Lotta Edholm (L) över utredningen Förskola för alla barn – för bättre språkutveckling i svenska till utbildningsminister Anna Ekström. Utredningen handlar om att barn i förskolan ska förbättra sin språkutveckling i svenska och föreslår att förskolan ska göras obligatorisk för barn från fem års ålder.

Detta är oroväckande nyheter på många sätt och det mest oroväckande är bristerna i konsekvensanalys och därmed de signalpolitiska förslag som sannolikt följer. Det är fegt att lämpa över ansvaret på föräldrarna, särskilt med tanke på att lärarfacken försöker lyfta just påtryckningar från föräldrar som ett arbetsmiljöproblem.

Menar Nyamko Sabuni att föräldrar, som själva är relativt nyanlända, ska utöva påtryckningar på politikerna för att se till att andraspråkstalare av svenska inte ska få jobba på förskolor i vissa områden?

I mer välbeställda områden har man äntligen identifierat föräldrarnas kundliknande beteende som ett problem och nu menar samma liberaler som bidragit till problematiken med en marknadsstyrd skola att det är föräldrarnas ansvar att se till att skolan rekryterar ”rätt” personal.

Varför inte titta närmare på examinerande lärosäten? Att pedagoger i denna typ av områden inte själva behärskar språket tillräckligt väl för att språkanpassa för eleverna är ett allvarligt problem, men ansvar ska läggas där det hör hemma, det vill säga inte på föräldrarna utan lärosätena. Så länge personer som inte behärskar adekvat svenska godkänns kommer dessa att arbeta i skolorna.

Slutligen är det är väl inte så underligt att barnen hamnar i grupper med barn från samma språkbakgrund? Det är den logiska konsekvensen av en segregerande skolpolitik och bostadspolitik. Det är lite som ett spel för gallerierna och plåster över ett varigt sår att föreslå obligatorisk förskola.

Utifrån Liberalernas argumentation framstår det som de endast, om så varit möjligt, velat göra förskolan obligatorisk i ”de utsatta områdena”. För övrigt kvarstår problemet med personal som inte behärskar svenska och barngrupper där få har svenska som förstaspråk. Det är svårt att se hur en obligatorisk förskola från fem år ska lösa problemet med sexåringars bristande svenskkunskaper så länge man inte kommit tillrätta med bostads- och skolsegregationen, samt kvaliteten på lärarutbildningarna.

Att få bort modersmålsundervisningen i skolan är på tapeten från vissa politiska håll. Även om Liberalernas syfte endast varit att lyfta en förvisso allvarlig situation, föreligger stor risk att utspelet kommer att utnyttjas av populister med en helt annan agenda.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: