Arazo Arifs poesidebut tar avstamp i den dysfunktionella kärnfamilj som är så tacksam som litterärt stoff. En far lämnar lägenheten och ”Mor fyller tomrummet med slag mot sitt bröst”. Mitt i detta finns en dotter som är diktens jag. I den andra delen har dottern vuxit upp och omsätter barndomens övergivenhet och moderns slag mot sitt eget bröst i sexuella aktiviteter präglade av våld.
Språket avspeglar stundtals aggressivt stötande rörelser som påminner både om rytmen i ett samlag och om en röst som talar med svårighet men som insisterar på att bli hörd. ”kom, minnet / ut söndra” står det till exempel på ett ställe. Och på ett annat:
akta
riva
klyva
böja
bända
skända
Det är när hon är som mest enkel och avskalad som Arif är som bäst. Som i de två sista raderna i detta stycke:
Låt mig slippa, viskar dottern
Se min mor
Gå sönder
Eller i denna upptakt där en enorm stegring sker på ett mycket litet utrymme och med få ord:
Mot står i köket
Mor diskar
Mor släpper disken i golvet
Det är i de mer utsmyckade meningarna som hon ibland hemfaller åt klichéer. Stycken som ”jag ser min spegelbild/det trasiga ansiktet/tillhör någon annan” är till exempel mindre lyckade.
Vid min andra läsning upptäcker jag dock en rörelse i skildringarna av våld och övergivenhet som jag först inte lagt märke till. För här finns ett spänningsfält mellan det våld som riktas inåt och utåt, mellan att vara ett ”jag”, ett subjekt, och att se sig själv utifrån som ett objekt.
Det börjar redan i barndomen där jaget, dottern, glider ihop med sin docka. Vid scenens början är hon ett ”jag” som frimodigt deklarerar ”Här är jag, en dotter/Här är det jag som tar” för att bara några rader senare säga ”Här är jag, en docka”. Denna rörelse fortsätter i andra delen.
På ett ställe skriver jaget om sin slida att alla som har varit inne i den har lämnat sårskorpor och ärr. Det är en beskrivning av det vaginala samlaget som närmast uttrycker en traditionell syn på det kvinnliga könsorganet som en sårbar, passiv mottagare av penetrerande våld. Men sedan kommer motstycken där jaget är aggressivt och aktivt som detta: ”jag klöser orden ur dig/dina tårar/gör mig våt”.
Om jaget i Edith Södergrans ikoniska dikt ”Vierge moderne”, som har blivit något av en feministisk klassiker, är utopiskt expansivt och självhävdande, är jaget hos Arif mer realistiskt kämpande. Realistiskt eftersom det, som hon skriver i början, navigerar i en värld styrd av en gud som hatar kvinnor. Som vi alla gör oavsett om vi tillskriver patriarkatet metafysiska dimensioner eller ej.
Att det klichéartade som ändå finns hos debutanten Arif återfinns i de mer omständliga formuleringarna, medan styrkan finns i det mest avskalade bådar gott för framtiden. Det är ju betydligt lättare att skala bort överflöd än att nå fram till den skenbara enkelhet med vilken Arazo Arif med bara ett par ord målar en levande bild av en mor som går sönder.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST