Italienskt nätverk räddar liv och vittnar om döden i Medelhavet

2019-03-22 | Christin Sandberg padlock

UTRIKES

I helgen räddade det italienska räddningsfartyget Mare Jonio 49 personer, varav 12 minderåriga, på Medelhavet. En räddningsaktion som blev möjlig genom nätverket Mediterranea insamling för att kunna köpa fartyget, sedan hamnarna stängts. Nu vill den italienska regeringen ställa besättningen inför rätta.

– Målet är att rädda liv och skaffa vittnesbörd om vad som händer på Medelhavet, säger Giulietta Darm från Rom och en av de aktiva i Mediterranea saving humans.

Under år 2018 dog i genomsnitt sex personer per dag i Medelhavet, enligt uppgifter från FN:s flyktingorgan UNHCR. Under samma period har det i stort sett blivit omöjligt för hjälporganisationer att verka på Medelhavet. Läkare utan gränser, SOS Méditerranée med flera har hindrats från att fortsätta med räddningsoperationer.

Det innebär att det saknas vittnen till vad som händer på Medelhavet under en kritisk period då ansvaret för räddningsoperationerna i Medelhavet har överlämnats från europeiska aktörer till den libyska kustbevakningen.

De europeiska ländernas allt stramare migrationspolitik och ovilja att göra något åt den mänskliga tragedin på Medelhavet och den italienska regeringens utspel om att stänga hamnarna har väckt engagemang och solidaritet hos delar av den italienska befolkningen.

– I oktober 2018 gick en rad ideella organisationer, ett parti och många aktivistnätverk samman med målet att köpa ett fartyg. Och så föddes Mediterranea – saving humans, säger Giulietta Darm.


Bild: Michelle Seixas


Enorm respons

Hon beskriver det som att de tog mod till sig att tänka att vem som helst kan göra det – rädda liv på Medelhavet.

– Vi vill lägga tyngdpunkten just på att agera, utan att gå den långa vägen via protester, demonstrationer och debatt, säger hon och berättar att responsen blev enorm och snabb.

Sedan oktober har de samlat in drygt sex miljoner kronor.

– Vi har rest omkring jättemycket för att engagera folk och samla in pengar. Det är inga stora bidragsgivare, utan det handlar om små bidrag på femhundra kronor som har multiplicerats, säger hon.


Men varför behövdes ett nytt fartyg, när det redan fanns räddningsfartyg på Medelhavet?

– Det fanns inget räddningsfartyg med italiensk flagg. Vi tror att med en italiensk flagga blir det svårare för italienska politiker och myndigheter att vägra landstigningar, säger Darm.


Giulietta Darm. Bild: Christin Sandberg


Nya försök

Förra året stängde Matteo Salvini, inrikesminister, hamnarna – ett beslut som inte har någon rättslig grund, men som fått stora konsekvenser för räddningsfartygen som sedan dess inte har haft tillgång till säkra hamnar att lägga till vid.

– Att vi, i egenskap av volontärer, vågade göra det här, köpa ett fartyg och bestämma oss för att ta oss ut på havet, trots alla svårigheter, har faktiskt gjort att några av de andra hjälpfartygen också gör nya försök att rädda liv på Medelhavet, säger Giulietta Darm.

Efter måndagens räddningsinsats har den italienska regeringen svarat med flera uttalanden om att fartygsbesättningen främjar illegal invandring och bör ställas inför rätta.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: