Nordic information center for media and communication research (Nordicom) vid Göteborgs universitet har kartlagt män och kvinnor i ledande positioner och i styrelser.
Kartläggningen visar en tydlig dominans av män inom mediebranschens 100 största internationella medieföretag. I genomsnitt består 80 procent av styrelserna av män. 30 av företagen saknar helt kvinnor i den högsta ledningen. Enbart 6 av de 100 medieföretagen har kvinnor som vd och bara 17 procent av ledande befattningar innehas av kvinnor, visar kartläggningen som publicerades den 26 februari.
Trots större framgångar gällande jämställdhet i nordiska länder, visar kartläggningen ingen större skillnad när det gäller könsfördelningen i medieföretagens utbud. Forskaren Ulrika Facht på Nordicom kommenterar:
– Internationella undersökningar över vem som syns och kommer till tals i våra medier (till exempel Global media monitoring project) pekar på att andelen kvinnor i nordiska nyhetsmedier inte skiljer sig nämnvärt från resten av världen. Omkring en fjärdedel av de som syns och hörs i nyheter är kvinnor.
De sex största mediekoncernerna i Norden finns med på topp-100-listan som granskades av Nordicom. Högst antal kvinnor i chefsposition har Sanoma ABP, en finländsk mediagrupp med huvudkontor i Helsingfors. Norska Schibsted media group, ägare till bland annat Aftonbladet och Svenska dagbladet, har flest kvinnor i styrelsen, men bara 20 procent kvinnor i företagets högsta ledning. Svenska Spotify är sämst med 86 procent män i högsta ledningen. Enligt Ulrika Facht vid Nordicom har inte mycket hänt på ledningsnivå sedan sist jämställdheten i olika mediebranscher i Norden studerades för fyra år sedan.
Hur påverkas medieproduktionen med tanke på obalansen i maktdelningen mellan män och kvinnor hos de största mediehusen i Norden?
– Våra medier är med i processen hur vi formar vår uppfattning om vår värld, om det så är vi nyheter eller underhållning. Det spelar därför roll om våra medier speglar det samhälle som de finns i, där deras publik består av både kvinnor och män. Med tanke på att vi i Norden under lång tid har arbetat med att öka jämställdheten mellan kvinnor och män, och de nordiska länderna placerar sig högt på internationella jämställdhetsindex, då borde det också, precis som andra branscher, speglas i medieföretagen, svarar Ulrika Facht.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST