I höstas bjöds Carolina Falkholt in till den svenska ambassaden i Washington DC för att visa upp några av sina verk och samtala med en annan svensk konstnär, Anna U Davis. Nu kan Feministiskt perspektiv avslöja att ambassaden stoppade ett av Carolina Falkholts verk från att visas.
– Ambassadören kallade in mig till sitt rum och bad mig att inte visa ett av verken. Det var både press och morötter. Jag känner mig på ett sätt sviken av ambassaden. Samtidigt är ambassadören supertrevlig och stöttande och har hjälpt mig mycket, säger Carolina Falkholt.
Verket hon ville visa var egentligen en skiss på ett eventuellt projekt. Ett projekt som i verkligheten har liten chans att någonsin genomföras. Carolina Falkholt har digitalt manipulerat ett foto av Vita huset så att det ser ut som att en enorm duk hängts över det amerikanska maktcentrats ikoniska framsida. På duken är en enorm fitta målad som samspelar med den fontän som står framför byggnaden. Vita huset får en jättefontän-orgasm.
Utmanar gränser
När Feministiskt perspektiv mejlar svenska ambassaden och efterlyser en kommentar kring eventet samt kring ”en eventuell censur av ett verk” kommer ett svar via mejl med citat från den svenska ambassadören i Washington DC Karin Olofsdotter:
”Carolina Falkholt är en fantastisk svensk konstnär. Hon utmanar gränser och tabun, tar risk, sätter fingret på strukturer och makt. Det var också därför vi bjöd in henne till ett samtal om svensk konst.”
Hon skriver också:
”På ambassaden arbetar vi med kulturfrämjande och att skapa samarbeten och synlighet i USA för svenska konstnärer, av alla genrer. Feministisk utrikespolitik genomsyrar vårt arbete dagligen på ambassaden.”
Men ingenting sägs om ”ett eventuellt censurerat verk”. Feministiskt perspektiv upprepar då sin förfrågan och förtydligar den via telefon med en ambassadanställd. Ytterligare ett svar från ambassadören kommer, även detta via mejl. Karin Olofsdotter skriver att det för ambassaden är en viktig principfråga att konsten är fri och att ambassaden värnar och driver frågan om yttrandefrihet:
”Det här handlade om att Carolina Falkholt dagen före kom med ett nytt förslag med annan inriktning för vårt planerade event. Med hänsyn till de andra i panelen, gästerna och partnerorganisationen ville vi inte ändra upplägget. Dessutom har jag som myndighetschef att tänka på säkerhet vid evenemanget och därför hade vi en dialog om att vi ville behålla det tänkta upplägget på ambassadens event.”

Collage. Bild: Carolina Falkholt
En viss sorts styrka
Sedan dess har mer kontrovers uppstått kring Carolina Falkholts konst.
På julafton rullade Carolina Falkholt iväg en röd skylift (”min pansarvagn”) från en vägg i området Lower east side på Manhattan där hon just färdigställt en stor muralmålning föreställande en vagina med massa ögon på, ett av hennes återkommande motiv. Hon körde liften till en annan stor, tom vägg och där målade hon en tre våningar hög erigrerad, lilaröd penis. Den väckte rabalder och skapade rubriker. Allt från svenska kvälls- och dagstidningar till New York times och The Guardian skrev om händelsen. Efter tre dagar målades den över.
– Hur pratar vi egentligen om sexuell mångfald i det offentliga rummet? Världen är ju fortfarande väldigt heteronormativ. Speciellt här i USA som har en president som inskränker på mänskliga rättigheter. Han bygger hela sitt presidentskap på cirkusestetik, med kameror och hejaklackar. Han agerar som en performancekonstnär. Jag försöker interagera med det utifrån de medel jag har och målade en kuk som är betydligt större än hans. Det är att markera ett globalt sexuellt territorium. Då just kuken är synonymt med en viss sorts styrka så ville jag visa att samtidskonsten är stark och att den har en politisk sprängkraft med vilken förlegat tänkande kan trasas sönder i nya diskurser.
Tidpunkten ingen slump
Carolina Falkholt är i New York sedan i september på ett stipendium från Konstnärsnämnden, ett Iaspis. Under ett år får hon tillgång till en studio i East Williamsburg på ISCP, International curatorial och studio program, och en lägenhet i West Village plus 250 000 kronor för omkostnader.
Tror du att det är en slump att just du, känd för feministisk konst och för att måla stora vaginor på väggar, är här just nu i Trump- och #metoo-tider?
– Jag arbetar med offentlig konst som ofta är kontroversiell och politisk och jag är här just nu då USA har skaffat sig en diktator och befinner sig i en nationell politisk kris. Nej, det är ingen slump.

Carolina Falkholt i arbete. Bild: Anders Ahlgren
MEST KOMMENTERAT
När Göteborgs stad i demokratins namn försökte stoppa ett samtal om filmen Burka songs 2.0 stred det ...
”Det enda som kan stoppa backlashen som försöker slå emot oss när vi tar feministiska kliv är det fe ...
...
SENASTE KOMMENTARERNA
Om Vi kan inte ha ett rättsväsende som tystar kvinnor
Om Institutet för mänskliga rättigheter placeras i Lund
Om Fel av Göteborgs stad att stoppa samtal om Burka songs 2.0
Om Män gynnas av aggressiv akademisk seminariekultur
Om Män gynnas av aggressiv akademisk seminariekultur
Om Ny app mäter fördelningen av taltid mellan män och kvinnor
Om Stor framgång för alla som kämpat för sexköpslagstiftning
Om Risken finns att Sverige fortsätter att gå isär
Om Ord med sprängkraft
Om Om Bulletin får bestämma åker nejet tillbaka till högern
MEST LÄST
När Göteborgs stad i demokratins namn försökte stoppa ett samtal om filmen Burka songs 2.0 stred det ...
På internationella kvinnodagen den 8 mars lanserades Förtalskassan, ett initiativ till en rörelse so ...
”Det enda som kan stoppa backlashen som försöker slå emot oss när vi tar feministiska kliv är det fe ...
”Lambertzfarsen blir ännu en påminnelse om det trauma som många utsatta går och bär på och väcker en ...
”Precis som i folkbildningens barndom, stärker vi marginaliserade grupper och ger dem verktyg att ta ...
Flera internationella människorättsorganisationer fördömer den mexikanska regeringen, sedan Victoria ...
Åklagarmyndigheten i Argentina har kommit med ett banbrytande utlåtande när det gäller kvinnors och ...
”Vid varje kris – ekonomisk kris, hälsokris, matkris, krig och så vidare – skärps och fördjupas samt ...
”Tiden är nu inne för den politiska viljan att leva upp till de förväntningar både vår egen befolkni ...
– Det är en pessimistisk bok, för jag var väldigt pessimistisk när jag skrev den och gick igenom en ...