Flyget är ett stort problem för klimatet. Redan nu är utsläppen från svenskarnas flygresor i paritet med utsläppen från alla våra bilar. Men medan utsläppen från trafiken minskar så ökar flygandet så till den grad att det hotar våra klimatmål.
På lång sikt kan bättre, fossilsnåla tekniker förmodligen ersätta mycket av dagens flygande. Men tyvärr står klimathotet redan nu på tröskeln, och vi behöver därför vidta åtgärder som minskar flygets klimatpåverkan även på kort sikt.
Den senaste tiden har flera flygkritiska artiklar publicerats och människor går med i grupper för att bland annat tipsa om flygfria semestermål. De bidrar till att lyfta frågan och förändra värderingar och konsumtionsmönster. Det är viktigt att vi politiker tar till oss av de här strömningarna.
Alla kommer inte att vilja eller kunna avstå från att flyga helt, men vi måste se till att vidta åtgärder som kan avbryta ökningen och helst minska flygandet. Det är så det individuella engagemanget kan leda till verkliga utsläppsminskningar.
S-MP-regeringen har, med Vänsterpartiets stöd, beslutat om att införa en måttlig flygskatt och det är viktigt att den genomförs. Tyvärr har samma regering svikit i andra viktiga flygfrågor. En ny flygplats byggs i Sälen tack vare ett statligt investeringsstöd och regeringen meddelade 2015 att Stockholms stads krav om att lägga ner Bromma flygplats senast år 2022 inte skulle tillmötesgås. I stället vill regeringen behålla Bromma flygplats till 2038 – och kraftigt bygga ut Arlanda flygplats. Så sent som för ett par veckor sedan presenterade infrastrukturministern en plan för hur Arlanda ska växa från dagens 26 miljoner resenärer per år till 70 miljoner.
Detta är beslut som går stick i stäv med ambitionen att minska flygandet och flygets klimatpåverkan och som direkt motverkar Sveriges möjlighet att dämpa klimatförändringarna. På sikt är det utbyggnaden av alternativen till fossilflyget som har störst möjligheter att minska utsläppen.
Vänsterpartiet vill därför göra kraftiga investeringar i infrastruktur. Det gäller både att bygga höghastighetståg mellan Sveriges storstäder och rusta upp det befintliga järnvägsnätet så att kollektivtrafiken gynnas och fler godstransporter kan föras över till tåg. Vänsterpartiet menar också att hela den offentliga sektorn kan gå före i omställningen från flyg till fossilsnåla transporter. Offentliga fonder och investeringar bör helt undandras från flygbolag och andra bolag i fossilindustrin.
Utan ett tryck underifrån som tar sig uttryck i organisering, opinionsbildning och progressivt röstande kommer saker inte att förändras. Alla vi som arbetar för klimatvänliga alternativ behöver gå samman och pressa regeringen att våga ta verklig ställning för klimatet.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST