Ingen sexistisk, rasistisk och homofobisk reklam.

Paris avskaffar sexism i reklam

2018-01-30 | Johan Tollgerdt padlock

UTRIKES

I mars 2017 röstade Paris kommunfullmäktige igenom ett förbud mot stereotypisk, sexistisk, rasistisk och homofobisk reklam. Förbudet gäller från första januari i år. Med detta blir Paris staden som efter London och Geneve förbjuder ”distribution och marknadsföring av bilder som förnedrar vissa kategorier av medborgare.”

I höstas kom CSA (franska motsvarigheten till Granskningsnämnden) med en nedslående rapport om hur utbredd sexismen är i den franska reklamvärlden. I reklamen utgörs experter av män till hela 82 procent. Medan bara 18 procent av experterna är kvinnor. Gällande reklamfilmer med sexuell underton, är 67 procent kvinnor och 33 procent män. Dessutom syns fortfarande en tendens med män som gör reklam för bilar och kvinnor som uppmanas att vårda kroppen.

– Nu får flickor och kvinnor stöd. Kanske de slipper få sina självbilder krossade, i alla fall av reklamvärldens och modevärldens hänsynslösa diktat, säger Fatima Benomar ledare för feministgruppen Leseffrontees om förbudet mot sexistisk reklam i Paris.

– Allmänheten är mer och mer uppmärksam på vad som återspeglas i samhället. Att stoppa sexismen kan gagna varumärkena att vinna kundernas totala förtroende. Det är därför nödvändigt ur ekonomisk synvinkel att bolagen stoppar sexistisk reklam, säger Jean-Luc Chetrit på franska marknadsförings- och reklamorganisationen UDA till fransk media.

Inom loppet av två år ska sexistisk reklam upphöra. Redan i våras bestämde kommunalfullmäktige i Paris att förbjuda all sexistisk reklam på boulevarderna.

– Det här är en seger som visar att utvecklingen går åt rätt håll, sade kommunal politikern Helène Bidard efter beslutet i Paris. Hon har arbetat aktivt för beslutet i modets huvudstad.

Inte heller homofobisk eller rasistisk reklam får förekomma i staden hädanefter.

– Ansvaret för att förbudet följs läggs på de privata aktörerna. De företag som klistrar upp reklamen på busshållplatser och i tunnelbanan måste nu själva ha en etisk kommitté som tar ställning till vad som är sexism och vad som är ok, förklarar hon.


Räcker lagen?

Bland bolagen som säger sig stoppa sexismen inom reklamen, märks bland annat Citroën, L’Oréal, Coca-cola, SNCF (franska SJ) och Procter & gamble.

Även om många feminister välkomnar företagens kommande icke-sexistiska kampanj, höjer kända feministen Florence Montreynaud ett varnande finger:

– Företagen lovar att de ska förbättra sig, för de är rädda för konsumenternas kritik. Men kommer det att fungera i verkligheten? undrar Montreynaud.

Montreynaud är inte säker på att det verkligen blir en radikal förändring inom reklamens värld.

– Blir det inte så, vore den bästa lösningen konsumentbojkott av varumärken som sprider sexistiska annonser. För vi bör komma ihåg att vår kraft finns i våra kreditkort: låt oss i så fall visa det!

1978 accepterades ordet sexism i den franska akademins ordlista. När socialistregeringen satt vid makten i landet, förbjöds sexism vid arbetsplatsen i lag år 2015. Men räcker den franska lagen för att stoppa sexism på arbetsplatserna? Det var den stora frågan i en landsomfattande debatt som hölls den 25 januari och där flera kvinnorätts- och feministiska organisationer medverkade.

Françoise Morvan chef för Coordination française pour le Lobby Européen des Femmes (CLEF) vill inte skärpa lagen - i alla fall inte i dagsläget.

– Först och främst behöver både mäns och kvinnors inställning till sexism förändras, betonar hon för Feministiskt perspektiv.

– Rätt inställning ligger till grunden för vårt fortsätta arbete.


#metoo stärker

Lagen i Frankrike lyder: ”Varje handling som är relaterad till en persons kön, vars syfte eller effekt är att försämra hans eller hennes värdighet eller att skapa en hotfull, fientlig, förnedrande, förödmjukande eller kränkande miljö är förbjudet”. Den som bryter mot lagen kan få fängelse i sex månader och böter på upp till 22 500 euro.

Françoise Morvan menar att utvecklingen går snabbt åt rätt håll nu i och med #metoo och franska Häng ut ditt svin-rörelsen (Balance ton porc).

– Massor av unga kvinnor visade i den landsomfattande debatten att de nu håller på att bli medvetna om kvinnors rättigheter. Det är just de som kommer att sätta gränser i framtiden. Jag litar på att de kommer att säga ”non”, nej när män går för långt.

Inte heller Florence Montreynaud vill skärpa lagen ytterligare.

– Men det viktigaste är att verkligen tillämpa lagen, säger hon.

Hon menar att det finns två problem i detta fall:

– I dag är myndigheterna för slapphänta och folk bryr sig därför inte om att anmäla gärningsmännen, säger Montreynaud.


Men behövs det då inte konkreta exempel på hur man ska motverka sexismen?

– Det är sant att en majoritet franska kvinnor säger sig ha utsatts för sexism på arbetsplatsen, säger hon och berättar att det ofta rör sig om män som rör vid kvinnors bröst, påtvingar massage under arbetstid eller kräver sex för att de inte ska förlora jobbet.

Den ojämställda lönefrågan är givetvis också ett stort problem, även i Frankrike. Françoise Morvan på feministorganisationen CLEF upprepar att mentaliteten måste förändras först för att därefter stoppa sexismen och lyfta lönefrågan för kvinnor.

– På mötet fanns flera manliga företagsledare som uttalade sig för kvinnors ökade rättigheter gällande löner. De lovade även att arbeta mot sexism på arbetsplatsen. Sådana uttalanden har vi nästan aldrig hört här i Frankrike tidigare. Det bevisar att vi är på väg framåt, menar hon.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: