Jenny Sandsten, Fi.

Jämlik skola kräver insatser för inkludering av nyanlända

2017-01-25 | Jenny Sandsten padlock 1

OPINION

”Se allvaret och satsa på ett skolväsende som respekterar allas lika värde”, skriver Jenny Sandsten (Fi), som befarar att utvecklingen av grundläggande arbete med normkritisk pedagogik och mänskliga rättigheter i skolorna får stå tillbaka i en tid då behovet är större än någonsin.

Jenny Sandsten är lärare och utbildningspolitisk talesperson för Feministiskt initiativ

Nyligen tog min mamma och jag upp en liftande kvinna. Hon skulle till samma by som vi och berättade att hon kommit hit från Syrien. Hon är utbildad lärare och var gränslöst tacksam för att den lilla småländska kommunen tagit emot många flyktingar och gett henne och barnen ett bra liv och skolgång. Hennes önskan är att snabbt lära sig svenska för att kunna fortsätta jobba som lärare. Men först som studiestödjare till elever med arabiska som modersmål.

Skolan där hennes barn går, och där både jag och mamma arbetar, gör sitt bästa för att inkludera nyanlända elever i undervisningen. Men även nyanlända vuxna som vill arbeta som studiestödjare. Det kräver engagemang och kunskap, något som kommunen satsar på men mer resurser behöver tillföras från statligt håll.

Det som också behöver tillföras, liksom på många andra skolor, är kunskap om normkritik och läroplanens värdegrund vilka båda grundar sig på barnkonventionen. I skolstressen glöms det ofta bort eller hinns inte med, trots att flertalet både barn och vuxna i landets skolor utsätts för trakasserier och annan diskriminering.

Att se någon för den hen är, utan att döma till en själlös identitet efter fördomsfyllda normer, kan vara svårt för vissa. Ibland beror det på stress, ibland på okunskap och i värsta fall på medveten aversion mot barn och kollegor med yttre eller bakgrund olikt ens egen situation. Att vara anställd eller elev i svensk skola innebär inte att tillåtas agera utifrån skadande fördomar utan att bli ifrågasatt. Skollagen och läroplanens värdegrund är tydliga i ställningstagandet för mänskliga rättigheter och likabehandling.

Vid sidan av ökande fascism och rasistiska hatbrott i världen finns en stor, hoppingivande motrörelse till försvar för fred och demokrati. Det är av oerhörd vikt att skolpersonal fortbildas kring normkritisk pedagogik och mänskliga rättigheter så att skolan kan bli en stabil del i demokratibygget.

Jag och många lärarkollegor runt om i landet jobbar med inkludering i klassrummet men behöver både mer kunskap och resurser för att lyckas ge jämlika livschanser. Alla skolor måste alltså även få god tillgång till personal som kan kartlägga nyanländas kunskaper, Sva-lärare, studiestödjare och elevhälsovård. Feministiskt initiativ uppmanar därför regeringen och kommunerna att se allvaret och satsa på ett skolväsende som respekterar allas lika värde.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer


20170131 - gudrun tiberg

Heja Jenny! TIBBE

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: