Framsida och utsnitt ur Podemos partiprogram.

Podemos kampanjar i Ikea-format inför nyvalet i Spanien

2016-06-08 | Jenny Rönngren padlock

UTRIKES

Nyvalet i Spanien den 26 juni närmar sig och på onsdagen presenterade utmanarpartiet på vänsterkanten Podemos sitt partiprogram, som är intill förväxling likt en Ikea-katalog. Partiledning, förtroendevalda och medlemmar poserar i vardagliga situationer, medan de politiska förslagen presenteras i bildtexter samt i en sammanfattning på slutet.

Vänsterradikala gräsrotspartiet Podemos blev tredje största parti i valet den 20 december 2015 och ritade om det politiska landskapet i Spanien. Detta med bara två år på nacken och rötterna i den folkliga proteströrelsen Indignados. Gräsrotsprotesterna inleddes 2011 och riktade sig mot den åtstramningspolitik som bedrivits av de två största partierna, högerkonservativa PP och socialdemokratiska PSOE.

Fram till valet 2015 hade PP och PSOE växlat vid makten i vad som praktiken fungerade som ett tvåpartisystem. Inget av dessa partier lyckades bilda regering efter det senaste valet. Med PP ville inget av de större partierna samarbeta, och PSOE gjorde ett försök att bilda minoritetsregering med fjärde största partiet, högerliberala Ciudadanos. För att kunna gå vidare i den konstellationen hade PP eller Podemos behövt lägga ner sina röster – vilket de inte gjorde.


Vardagliga situationer

Nu pågår valkampanjen inför nyvalet den 26 juni, och på onsdagen presenterade Podemos sitt valprogram – i formen av en Ikeakatalog. Presentationen hölls i en ljus lokal med sparsmakade möbler – Ikea-stil. Själva partiprogrammet i katalogformat har samma stil, tilltal och bildspråk som Ikeas egen katalog.

På bilderna poserar medlemmar och folkvalda från Podemos, inklusive ledande personligheter som partiledaren Pablo Iglesias och riksdagsledamoten Tania Sánchez med flera, i vardagliga situationer. De hänger tvätt, vattnar blommor, lagar mat, använder datorn, läser böcker, bäddar sängar, med mera.

I korta bildtexter presenteras politiska förslag som att eliminera banksekretessen, statlig pakt för vetenskap och innovation, och ett åtagande om att garantera ett hållbart pensionssystem. Andra exempel är löften om jämställda löner, delad föräldraförsäkring, frihet från våld och höjd biståndsbudget, som uteslutande ska användas inom ramen för en föreslagen pakt för global rättvisa, där 15 procent öronmärks för feministiska rörelser och att främja kvinnors rättigheter i alla sammanhang.


Gamla principer, nya verktyg

Partiprogrammet presenteras utförligt i slutet av katalogen under rubriken ”Vi vill, vi vet, vi kan”. I stort sett är det samma politik som Podemos gick till val på i december, men med justeringar för exempelvis ny statistik om budgetunderskottet – som ökat kraftigt under det politiska vakuum som uppstått under de misslyckade försök att bilda regering som ledde fram till nyvalet. Det nya är formen vars syfte är att nå ut till nya väljargrupper:

– Vi har använt hemmet som metafor för att den hade potential att föra kyligt eller distanserat innehåll närmare den genomsnittliga medborgaren. Om vårt program inför 20 december präglats av störst delaktighet i demokratins historia vill vi nu att det ska bli det mest lästa. Vanligtvis blir partiprogrammet inte läst och vi vill att det ska läsas, förklarar Carolina Bescansa, medgrundare av Podemos, citerad i tidningen Público.

På framsidan av katalogen står det att:

”Det finns stunder i historen då det är nödvändigt att använda nya verktyg för att försvara de principer våra föräldrar lärde oss. Den 26 juni har vårt land möjligheten att skapa en ny framtid.”

Förra året delade Ikea ut 10 miljoner kataloger i Spanien, enligt Verne – ett webbformat där dagstidningen El País utforskar nätets möjligheter. I Vernes artikel om Podemos kampanj säger sig Ikea inte ha något alls att göra med initiativet, och inte heller vill kommentera eller värdera det.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: