Aimée Vega Montiel är medieforskare och tillhör de som kritiserar TV Aztecas medverkan i UN Womens mediepakt.

Feminister i Mexiko kritiserar UN Womens mediepakt

2016-03-30 | Anayeli García Martínez/CIMAC padlock

EKONOMI

För att garantera jämställdhet i medierna presenterade UN Women i tisdags förra veckan ”Mediepakten”, en allians bestående av 35 företag inom press-, radio- och tv från hela världen, bland dem TV Azteca, mexikansk tv-kanal känd för att skapa och sprida diskriminerande, sexistiskt och könsstereotypt innehåll.

FAKTA/Media Compact

Ett initiativ av UN Women där 35 mediehus från olika delar av världen (dock ej Sverige) gör åtaganden om att vidta konkreta åtgärder för jämställdhet.

Bland annat ska de:

  • Lyfta kvinnors rättigheter och jämställdhetsfrågor i opinionsartiklar.

  • Säkerställa att kvinnor inkluderas som källor i berättelser.

  • Sikta på könsbalans.

  • Anta en genusmedveten uppförandekod för rapporteringen.

  • Säkerställa att de kvinnliga journalisterna förses med mentorer och rådgivning om karriärvägar.


RELATERADE ARTIKLAR:

2016-01-15 Mänskliga rättigheter – från ord till handling

2015-11-24 Samma mönster i svenska nyhetsmedier som globalt

2015-11-23 Ojämställdheten stabil i de svenska nyhetsmedierna

2015-03-27 Pekingplattformens minst efterlevda åtagande

Alliansen som ska söka främja kvinnors rättigheter i medieföretagens innehåll och strukturer presenterades under FN:s sextionde kvinnokommission (CSW60) som genomförs i New York och är ett av de viktigaste internationella forumen när det gäller jämställdhet.

Med denna mediepakt åtar sig medieföretagen att försvara kvinnors rättigheter och jämställdhet i opinionsartiklar, garantera kvinnors inkludering som källor till berättelserna, anta en etisk kod för journalistiken och garantera att kvinnor befordras inom journalistyrket och till beslutsfattande positioner.

Även om den här pakten presenterades som en innovativ allians, är den i realiteten inte ny, eftersom Unesco, tillsammans med 82 medier, högskoleinstitutioner och internationella samarbetsorganisationer, skapade den globala alliansen för jämställda medier (GAMAG) i Thailand 2013.

Mediepakten, däremot, backas upp av UN Women, FN:s informationskontor, South African Broadcasting Corporation, Good Housekeeping och TV Azteca, som enligt forskare inom genus och telekom har angripit kvinnors och flickors rättigheter.


Jämställdhet som affärsidé

Aimée Vega Montiel, vice ordförande i den internationella organisationen för medieforskning AIMC, som är en del av GAMAG, förklarar i en intervju med Cimacnoticias att ”det räcker med att slå på teven för att notera att allt innehåll i kanalen, från fiktion, såpoperor, ’reality-serier’ till nyhets- och debattprogram, är diskriminerande med stereotypa könsskildringar”.

Experten bekräftar att den feministiska rörelsen, medieforskare och journalister sedan länge uppmanat internationella organisationer att bygga allianser med medier, men varnar för att detta inte borde innebära att överge resultatet av det arbete kvinnor bedrivit i över 20 år för att lyfta denna fråga som en del av de mänskliga rättigheterna.

Motståndet från företag som TV Azteca är orsaken till att kvinnor inte har avancerat nämnvärt i medierna sedan 1995, när FN:s medlemsländer skapade Pekingplattformen – en serie överenskommelser när det gäller jämställdhet som ägnar ett kapitel åt medier och genus.

Förra veckan hölls ett seminarium på temat under CSW-forumet med UN Womens generalsekreterare Phumzile Mlambo-Ngcuka, Unescos generalsekreterare, Irina Bokova, och GAMAG:s ordförande Colleen Lowe Morna, som under sitt anförande varnade för det riskabla i att bygga allianser med de kommersiella medieföretagen, eftersom de i slutändan bara är intresserade av att vinna ekonomiskt på jämställdhetsfrågan.

Det oroande med alliansen, förklarar Aimée Vega Montiel, är att TV Azteca aldrig har visat engagemang för jämställdhet utan till och med reproducerar kvinnostereotyper med serier som ”Vad vi kvinnor håller tyst om”, vilket tyder på att företaget ser den här möjligheten som en ”affär”.


Olyckligt beslut

Enligt experten borde UN Womens mexikanska sektion, som valde att inte inkludera public service-medierna som faktiskt satsar på att ge utrymme till genusfrågor såsom Utbildningsradion eller mexikanska public service-radion, övervaka att tv-kanalen lever upp till åtagande, vilket inte är lätt då den är privat och varken offentliggör information eller möjliggör forskning om medier och kommunikation.

Inte ens 2014, när Ricardo Salinas Pliegos företag lanserade stiftelsen ”The Women’s Project” under ledning av Elisa och Francesca Salinas, ändrades något i programutbudet eller företaget, påpekar Vega Montiel. Innehållet är det samma och kvinnorna har inte blivit fler på ledande befattningar.

Lurdes Barbosa Cárdenas, ordförande för ett medborgarobservatorium för jämställdhet i medierna, säger i en intervju att dessa avtal visar att internationella organisationer har övertygats om att närma sig de kommersiella företagen och förutsätter att de på så sätt kommer att påverka innehållet.

För Barbosa Cárdenas, som även leder Mujeres en Frecuencia (en organisation för radiojournalister), är avtalet för jämställdhet med en tv-kanal som främjar diskriminering och våld mot kvinnor en motsägelse, ett olyckligt beslut och till och med en skymf mot kvinnor som har arbetat för att placera frågan på den internationella agendan, och att inkludera genusperspektivet i etermedielagarna.


Tvivelaktigt löfte

Barbosa Cárdenas menar att företagen tar spjärn mot den feministiska diskursen för att erhålla vinster, och därför anser hon det ”olyckligt” att UN Women satsar på ge en tv-kanal med denna profil en ledande roll, vilket får negativa följder och innebär en dubbelmoral som skapar förvirring bland tv-tittarna.

1995 var det feministiska journalister som tog initiativ till kapitel J i Pekingplattformen, med målsättningar som skulle göra medierna till allierade i försvaret av kvinnors mänskliga rättigheter, och som enligt de som studerat saken är det kapitel där minst framsteg gjorts under de senaste två decennierna.

Därför väckte det förvåning att UN Women förlitar sig på löftet om att ett av företagen i tv-duopolets Mexiko ska förändra sitt innehåll, när den globala nyhetsstudie som genomförs av Världsorganisationen för kristen organisering (WACC) visar att kvinnor endast utgör 13 procent av dem som kommer till tals i det sammantagna nyhetsutbudet.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: