– Vi vill ge alla barn, ungdomar och andra filmintresserade möjlighet att ta del av det stora och otroligt spännande filmutbud som finns för den yngre publiken, filmer som vi annars sällan ser, säger festivalchef Julia Jarl och betonar att årets Buff är världens mest jämställda filmfestival.
– Nästan hälften av alla deltagande filmer, 48 procent, har gjorts av en kvinnlig regissör, säger hon.
Det genomgående temat för årets Buff-dagar är ’Gränser’, vars innebörd i det här fallet omfattar såväl geografiska som sociala och mentala begränsningar. Totalt visas 109 filmer under de sex dagar festivalen pågår i Malmö, och det blir verk från 45 olika länder runt om i världen.
– Besökarna kan förvänta sig filmer som på ett lika normkritiskt som socialpolitiskt sätt beskriver unga människors verklighet och syn på livet, säger programchef Daniel Lundquist.
Diskussion om filmerna
I år har betoning delvis lagts på film från Asien, framför allt från länder i Mellanöstern och Indien.
Men det visas också film från länder som vi i Sverige vanligtvis inte heller ser så mycket ifrån, till exempel från Serbien och Guatemala.
Indiska regissören Jeo Baby, vars film 2 girls visas på festivalen och även tävlar om priset för bästa barnfilm, är en av de filmmakare som kommer att närvara under årets Buff-dagar. Efter visningen av hans film följs handlingen upp av ett samtal med publiken där regissören själv deltar. På samma sätt kommer andra regissörer, och också en del skådespelare och experter, att vara med under veckan och i de diskussioner som väntas följa kring ämnen de olika filmerna tar upp.
Det gäller bland andra Susanne Osten som regisserat långfilmen Flickan, mamman och demonerna, en thriller för ”icke lättskrämda barn” – som blir första tävlingsbidraget i kategorin bästa barnfilm för vilken Statens medieråd rekommenderar 15-årsgräns – samt spanska regissören Juan Antonio Moreno Amador vars dokumentärfilm Boxing for freedom berättar historien om den afghanska flickan Sadaf och hennes kamp för rätten att få välja det liv och den sport hon vill.
Kulturministern inviger
Regissören Ella Lemhagen och tecknaren Per Åhlin är två andra som närvarar i diskussionerna efter att deras filmer visats.
– Vi hoppas på flera intressanta och givande samtal om både filmproduktionens villkor, könsneutrala förutsättningar och förstås om de frågor som filmerna behandlar, säger programchef Daniel Lundquist.
På måndag drar det alltså igång med att kultur- och demokratiminister Alice Bah Kunke inviger festivalen varefter filmen Siv sover vilse får nordisk premiär. Regissörerna Catti Edfeldt och Lena Hanno Clyne är på plats.
Nytt för i år är dels en satsning på filmklassiker, till exempel Josef Fares Zozo och Lemhagens Drömprinsen – filmen om Em, dels visning av film som visar på de speciella omständigheter som råder för döva och hörselskadade, inom filmens värld men också i övrigt.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST