Grim Lohman och David Fridholm i Billy Elliot på Malmö Opera.

Drömmarna får stor plats i Malmöoperans Billy Elliot

2016-02-12 | Eva Sternäng padlock

KULTUR/SCEN

Suget efter biljetter till Billy Elliot på Malmö opera har varit stort. Det gläder förstås regissören.

- Min uppsättning har många dimensioner, både i politiskt och mera personligt hänseende, säger regissören Ronny Danielsson till Feministiskt perspektiv. I morgon har den premiär.

Regissören Ronny Danielsson har i hela sitt vuxna liv sett och gjort egna erfarenheter av vad utanförskap innebär. Den kunskapen och den insikten har han alltid burit med sig i sitt arbete på scener i och utanför landet och det har i stort präglat hans engagemang.

Men aldrig så mycket som nu när han sätter upp musikalen Billy Elliot på Malmö Opera.

- Billy Elliot har så många likheter med mitt eget liv. Jag har på flera plan upplevt vad det är att vara utanför normen, säger regissör Danielsson.


Gripande historia

Berättelsen om den unge pojken Billy Elliot, som hellre vill dansa balett än syssla med boxning som hans pappa gruvarbetare vill, berörde starkt när den kom som film i mitten av 1990-talet.

Många greps av storyn om gossen som gick emot sin fars och övriga samhällets syn på rådande mansroller. Och än mer gripande var det att pojken till slut förverkligade sin dröm.

- Att få vara sig själv och bli accepterad för den man är - knappt något kan vara viktigare. Som homosexuell man känner jag igen den roll, jag har själv fått leva med samma kamp, säger Ronny Danielsson.


Extra aktualitet

Han tillägger att ett utanförskap likt det han själv har upplevt, också drabbar andra grupper i samhället. Under en period innan han inledde sig teaterbana, jobbade Ronny Danielsson som lärare.

- Många av mina elever hade invandrarbakgrund med allt vad det kan innebära av isolering och främlingskap. Det kan handla om i stort samma stigma som homosexuella lever med och kämpar emot, säger han.

Just den aspekten ger Billy Elliot en extra aktualitet i dessa tider. Och i sin regi har Ronny Danielsson delvis tagit fasta på det.

- Alla människor oavsett var de kommer från, har drömmar och jag har velat betona det tydligare än vad som gjort i tidigare uppsättningar av den här musikalen.


Elton Johns förtjänst

Billy Elliot har gått som musikal i London (över 4 000 föreställningar) sedan dess premiär 2005. Att berättelsen om Billy, efter att ha varit en film efter manus av Lee Hall, blev en musikalisk version för teaterscenen är främst Elton Johns förtjänst.

- Precis som jag fann Elton John stora likheter i Billy Elliot med sitt eget liv och kände snabbt att han ville göra musik till berättelsen, berättar Ronny Danielsson.

I den uppsättning som nu har Sverigepremiär i Malmö medverkar 35 barn, varav cirka 30 stycken är unga pojkar. I föreställningarna varvas gestaltningen av Billy av tre olika unga dansare. Ronny Danielsson har inte haft organiserade gruppsamtal med de medverkande om könsroller och normkritiskt tänkande.

- Fast det har förstås varit något som kommit upp när vi pratat om vårt arbete och vad föreställningen handlar om. Självklart är det så, säger han.

Suget efter biljetter till Billy Elliot på Malmö opera har varit stort. Det gläder förstås regissören.

- Min uppsättning har många dimensioner, både i politiskt och mera personligt hänseende. Jag tror inte att den därmed kan få bort de fördomar som trots allt fortfarande finns kvar. Men den kan säkert hjälpa en bit på vägen genom att ge människor ett mer normkritiskt tänkande.

- Och det är ju positivt, säger regissör Ronny Danielsson.

Musikalen Billy Elliot har premiär på Malmö opera den 13 februari.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: