Olika förlags fotbollsböcker.

Saga Nurmi: Magiska böcker med stor igenkänning

2016-01-12 | Saga Nurmi padlock

RECENSION/SPORT

Saga Nurmi har läst flera av Olika förlags fotbollsböcker som andas riktig kärlek till sporten och som fyller ett tomrum från hennes egen barndom då det fanns få personer som ung fotbollstjej att identifiera sig. ”Ambitionen att inkludera många typer av människor och intressera unga tjejer för fotboll är beundransvärd, och på ett självklart sätt vävs termer och tips in i historien.”, skriver hon i recensionen.

FAKTA/Recension

Följande böcker från Olika förlag recenseras här: ”Hund på plan!” av Jennifer Wegerup och Bettina Johansson, ”Kom igen, kämpa!” av Jennifer Wegerup och Bettina Johansson, ”Passa bollen! ropar Kosse” av Anja Gatu och Maria Källström, ”Rekord, Fatima” av Marin Salto och Matilda Salmén.

När jag var barn hade jag min framtid färdig: Jag skulle bli fotbollsproffs. Men möjligheterna att läsa böcker och serietidningar som jag kunde identifiera mig med som tjej och fotbollsspelare fanns egentligen inte. Så att läsa de fyra böckerna ”Hund på plan!”, ”Kom igen, kämpa!”, ”Passa bollen! ropar Kosse” och ”Rekord, Fatima!” känns magiska, och jag är så glad för alla barn som kan läsa dem, känna igen sig och inspireras i dag.

Böckerna ”Hund på plan” och ”Kom igen, kämpa!” är båda baserade på händelser ur landslagsbacken och Linköpings-spelaren Charlotte Rohlins barndom. I ”Hund på plan” står serielsegern på spel för Charlottes lag IF Ekby, när en hund plötsligt springer in på planen. Charlotte snubblar och gör illa knät, så illa att hon nästan missar den sista matchen för säsongen, mot laget Rångetorp. Som tur är klarar hon sig och kan spela och en spännande seriefinal utspelar sig.

I ”Kom igen, kämpa!” ska IF Ekby åka på träningsläger till Danmark, men allt möjligt går fel. Lagbussens bensin tar slut på vägen till färjan, och Charlotte har glömt sina fotbollsskor hemma. Som tur är hjälper en snäll person till med att åka och köpa diesel till bussen, och Charlotte får nya fotbollsskor i Danmark (det var ändå dags att köpa nya). Laget blir intervjuade av dansk lokal-tv inför en match de ska spela mot ett danskt lag och Charlotte njuter av uppmärksamheten.

Fotbollskärlek i bokform

Bägge böckerna andas riktig fotbollskärlek och ”Kom igen, kämpa!” har en matig historia och känns aningen tyngre än ”Hund på plan!”. Illustrationerna av Bettina Johansson är spännande och representationen är väl genomtänkt.

De två böckerna ”Passa bollen! ropar Kosse” och ”Rekord, Fatima!” har båda inblandning av landslagsspelaren och anfallaren Kosovare Asllani. ”Passa bollen! ropar Kosse” baseras på händelser ur Asllanis barndom. Det är sommarlov och hennes två bröder verkar inte vilja att hon spelar fotboll med dem. Som tur är kommer hennes kompis Emma hem från Grekland, äntligen någon att spela med! När skolterminen startar får Kosse och hennes klass reda på att de ska representera skolan i en fotbollsturnering där de möter skolorna i närheten och Kosse kan knappt förstå att det är sant. Med ett riktigt fotbollsspråk och engagemang lyckas Anja Gatu fånga mig ordentligt. Illustrationerna av Maria Källström känns lekfulla och genom boken kan barn lära sig än mer om sporten och sporra intresset.

”Rekord, Fatima!” är inspirerad av ett Futebol Aberto-lag inom verksamheten Futebol dá força, som Kosovare Asllani även är ambassadör för. Boken handlar om Fatima som ska börja spela i ett riktigt lag för första gången. På första träningen gör de klassiska fotbollsövningar och det är både jätteroligt och svårt. Hur går en när en dribblar slalom förbi koner egentligen? Och vad svårt det är att kicka bollen fem gånger!

Ambitionen att inkludera många typer av människor och intressera unga tjejer för fotboll är beundransvärd, och på ett självklart sätt vävs termer och tips in i historien. Ett stort tack till Olika förlag, som förstår att just olikheter är mer en möjlighet, än ett hinder.

Verktyg

Skriv ut