FAKTA/ What Happens in Kärrtorp stays in Kärrtorp:
Koncept/idé & performers: Nadja Hjorton, Siri Hjorton Wagner, Lisen Rosell och Amanda Apetrea från ÖFA-kollektivet.
Husband: Anna-Karin Westerlund & Lisa Björänge
Om ÖFA-kollektivet:
ÖFA-kollektivet är ett scenkonst-kollektiv med 23 medlemmar. ÖFA startade 2004 som ett feministiskt nätverk och stödforum och har sedan dess utvecklats till att även bli en konstnärlig plattform.
ÖFA:s föreställning ÖFA:Monster riktar sig till högstadiepublik och har blivit uttagen till Barn och ungdomsbiennalen 2016.
”Jag vill ha sex med dig”. Till de orden pekar de fyra scenkonstnärerna ut mot publiken, och det går inte att gömma sig längre. Men vem vill gömma sig? Med rörelser som leker med könsrollerna och som publiken får härma blir det humoristiskt, lustfyllt och genant på samma gång. Det är också nu som det feministiska och normkritiska ÖFA-kollektivets ”What happens in Kärrtorp stays in Kärrtorp” levererar som bäst.
Interaktivt och normbrytande
ÖFA-kollektivet välkomnar på Turteatern i Kärrtorp med att be alla ta av sig skorna när vi kliver in i föreställningssalen. Tätt ihop på pallar slår vi oss ned. En lugn röst meddelar att vi är i trygga händer, och att vi nu ska klä i oss våra togor, de färgglada lakanen som ligger utplacerade på varje plats. Vi får lära oss om fruktbarhetsguden Dionysos och om klädedräkten togan, vi får också veta att det som kommer att ske i rummet också stannar i rummet. Idén om en pakt växer fram och spänningen växer i takt med den. ÖFA-kollektivet bjuder på en interaktiv föreställning där åskådarna på många sätt driver handlingen framåt.
Samma upplägg hade de förra året då de firade sitt tioårs-jubileum och i samband med det satte upp föreställningen ”What happens in Uppsala stays in Uppsala”. Nu gäller alltså samma sak, men i Kärrtorp.
Känslan bland publiken är till en början något försiktig, men med tiden vågar folk slappna av och släppa loss. Det blir en intim föreställning med blossande kinder, fniss, och närkontakt.
Det syns tydligt att alla reagerar olika på idén om den intima interaktiva teatern. Vissa, om än ganska få, ställer sig avvaktande föreställningen igenom och deltar minimalt i övningarna, medan de allra flesta släpper loss rejält och styrs av nyfikenhet och experimentslusta.
ÖFA:s Siri Hjorton Wagner, Nadja Hjorton, Lisen Rosell och Amanda Apetrea vet vad de gör - och de vet hur de ska få publiken att slappna av. Den intimitet som skapas mellan oss i rummet är mysig och öppenhjärtlig.
På samma gång får publiken emellanåt chansen att hämta andan, luta sig tillbaka och bara titta på. Vid de tillfällena utmanas könsrollerna tydligt tack vare normbrytande dans, rörelser och uttryck.
Uppmaning att riva murar
En bit in på föreställningen radar de fyra från kollektivet upp sig och turas om med att framföra vad som skulle kunna kallas för ett brandtal:
”När vi går där allihop tillsammans så kommer vi se in i alla ögon som vi möter, vi ler, men inte särskilt snällt. Och vi kommer bekräfta dom och dom kommer gå hem till sig och sitt och berätta om ett gäng jävla galningar i togor som de kom i vägen för. Eller de kommer inte gå hem, de kommer hänga med oss och dra på sig färgglada lakan och gå med i vår karneval. Vi kommer skapa ett öronbedövande ljud som brakade och ekade ända upp bort till Rosenbad.”
Med trotsig övertygelse i både blick och röst fortsätter de:
”Låt inte någon sätta sig på dig, sätt på varandra istället. Och när kaoset börjar bubbla här, låt inte det som händer i Kärrtorp stanna i Kärrtorp. Öppna upp, riv alla murar och se varandra i ögonen. Det som händer i Kärrtorp kan hända överallt.”
Ett syfte med föreställningen enligt kollektivet själva, är att få folk att släppa loss, och som de uttrycker det: ” Om vi inte förändrar världen så kan vi i alla fall förändra rummet vi är i. Vi kanske kan få det att gunga”.
Efter den här dryga timmen råder det inga tvivel om att de har rott sin önskan i land. Till tonerna av Whitney Houstons ”I Will Always Love You” skrålar publiken i eufori och glädje, och gruppkramarna tycks inte ta slut. Det måste definitivt betraktas som en bedrift att inom loppet av en timme göra publiken rödblommig och pirrig av lust, få människor att dansa ända ut i teaterfoajén och visa vilken positiv kraft det kollektiva faktiskt sitter inne med. För att sedan för fulla halsar tillsammans sjunga tryckarmusik, mitt på ljusan dag. En upplevelse utöver det vanliga, det är bara att tacka och ta emot.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST