Begreppet gästfrihet är av långt datum i den västerländska tanketraditionen inte bara som en etisk plikt utan också som en politisk skyldighet/rättighet. Som politiskt begrepp är gästfrihet kopplat till tanken om att mänskligheten delar en rationalitet som kan göras till grund för en universell rätt som ska gälla oavsett lokala och kulturella skillnader. Det är denna tanke som vår nuvarande internationella rätt bygger på.
Det moderna gästfrihetsbegreppet är präglat av den koloniala expansionen. Under tidig modern tid användes begreppet för att legitimera kolonialmakters rätt att åka till och vistas hos andra folk på deras territorier. En viktig teoretiker i sammanhanget är spanjoren Francisco de Vitoria som i början av 1500-talet utvecklade argument och tankar som kom att diskuteras under de kommande sekel.
Enligt Vitoria tillhörde gästfriheten den del av naturrätten som reglerar relationerna mellan folk, ius gentium. Skyldigheten att ta emot behövande (Vitoria nämner specifikt ”skeppsbrutna” som han ville applicera på spanjorernas fall) var därför ovillkorlig och tvingande lag för alla människor. Vitoria ansåg att om invånarna i den Nya världen vägrade att ta emot spanska migranter förbröt de sig mot denna rätt och det var rättfärdigt av spanjorerna att försvara sin rätt genom ”rättfärdigt krig”.
Trots att det moderna gästfrihetsbegreppet således har ett kolonialistiskt förflutet omtolkades det i kantiansk tappning till ett löfte om världsmedborgarskap och global rättvisa inom ramarna för FN och ligger till grund för asylrätten i gällande internationell rätt. Men nu går de europeiska staterna obesvärat emot sin egen tradition. Gästfriheten är uppenbarligen inte ovillkorlig och tvingande, en del av människans delade förnuft, om riktningen går till snarare än från Europa.
De europeiska statsmakternas godtyckliga universalism visar sig återigen i den postkoloniala globala ordningen. De folkliga rörelserna som tagit emot flyktingarna i många europeiska länder bär däremot på den värdefulla sidan av tanketraditionen. Den vars krav på koherent universalism kan bli ett verktyg i skapandet av global gemenskap och rättvisa.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST