Flera musikfestivaler har under sommaren fått hård kritik för sitt ojämställda innehåll då en tydlig majoritet av artisterna har varit män. Förra året bokades i genomsnitt 73 procent manliga akter enligt statistik från Jämställd Festival. Det vill Göteborgs Kulturkalas undvika. Göteborgs stad har också som övergripande mål att bryta segregering och som kommunal verksamhet jobbar Kulturkalaset aktivt mot samma mål. Ett exempel där det syns är årets Kulturkalas-kampanj ”Hej Göteborg” som de lanserade i våras.
– Vi uppmanar folk att våga se varandra i ögonen och säga hej, något som kan riva ner murar, slå hål på fördomar och förändra perspektiven. Ett enkelt hej kan öppna dörrar till nya världar. Jag är övertygad om att Kulturkalaset, som den i särklass största mötesplatsen i hela regionen, kan bidra till att bryta segregeringen i vår stad, säger Tasso Stafilidis, som är verksamhetsansvarig på Göteborgs Kulturkalas.
Ett intersektionellt arbetssätt
Festivalen ska inkludera alla de sju områden som finns i diskrimineringslagstiftningen. Detta är tänkt att synas i alla aspekter av festivalen. Det ska alltså inte bara handla om en jämn könsfördelning, utan också gällande språk, ursprung, ålder och etnicitet.
– Från teckenspråkstolkning och syntolkning till bokning av artister och vilka som får plats att synas inom kulturen. Vårt arbete genomsyras av ett intersektionellt arbetssätt där vi systematiskt jobbar med ett brett mångfaldsperspektiv.
Kulturkalaset, som tidigare omnämnts av Jämställd Festival som ett gott exempel på en festival som arbetar mot jämställdhet, kommer avverka hela 1 200 programpunkter under veckan, och därför har bokarna ett stort ansvar.
– Gällande artistbokningar så jobbar vi även där utifrån diskrimineringsgrunderna. Det patriarkala synsättet som vissa andra festivaler tillämpar om ”att ge publiken vad den vill ha” genom att enbart boka män kör vi inte alls med på Kulturkalaset. Vi bokar jämställt och förra året lanserade vi en ny metod som blir ännu mer precis än som vi gjorde tidigare när vi enbart räknade på frontpersonerna och gjorde uppskattningar. Det räknesättet ger ingen rättvis bild av hur många av respektive kön som faktiskt står på scenerna. Istället räknar vi den faktiska könsfördelningen på scenerna under genomförandet. Jag förstår att det finns festivaler som måste räkna så men vi har kommit mycket längre och då är det 50/50 som gäller, med undantag av transpersoner och personer som inte vill definiera sitt kön. Förra året uppnådde vi 48 procent kvinnor och 52 procent män och vi har uppemot 4000 medverkande på scenerna.
Libanesisk världsstjärna höjdpunkt
En av festivalens största bokningar är världsstjärnan Elissa, en i Sverige än så länge relativt okänd artist.
– Att boka en libanesisk världsstjärna är också ett genomtänkt beslut i förhållande till segregeringen. Det finns nämligen ett dilemma med att festivalen ligger mitt i Centrum, och det finns många som aldrig tar sig in till stadskärnan. Vi vill vara en angelägenhet för alla och då ska det finnas programpunkter som även lockar personer som inte skulle tagit sig hit om inte just den libanesiska artisten skulle uppträda. Likaväl så vill vi visa den breda mångfalden på scenerna.
Kristina Wicksell, pressansvarig på Jämställd festival, är positivt överraskad över försöken att komma till rätta med bristerna i jämställdhet i sommarens kulturutbud:
- I sommar har vi uppmärksammat Kulturkalaset för att vara ett gott exempel på en jämställd festival. Det är faktiskt chockerande många festivaler som jobbar aktivt mot jämställdhet. Det är den första sommaren som jag upplever att det finns så många goda exempel, säger Wicksell till Feministiskt perspektiv.
*Kristina Wicksell
Ja, titta!