Mehrtab Motavvas – en utan Feministiskt perspektivs sommarkrönikörer.

Ett fritt samhälle bejakar alternativa badtider

2015-08-07 | Mehrtab Motavvas padlock

SOMMARKRÖNIKAN

”Många tjejer, religiösa som icke-religiösa, känner sig till exempel obekväma när de styrketränar med män, då vissa drivs av konservativa maskulinitetsideal och beter sig aggressivt och sexistiskt mot kvinnor. Andra vill gå på tjejgym/tjejpass för att dessa är anpassade till kvinnors kroppar i form av maskiner och övningar. Därför finns ett stort utbud av tjejgym eller könsneutrala gym som har tjejpass runtom i landet.” Mehrtab Motavvas reflekterar över badhusdebatten i fredagens sommarkrönika.

Mehrtab Motavvas är en av Feministiskt perspektivs sommarkrönikörer. Övriga krönikörer är Fanna Ndow Norrby och Christine Bylund.

En kylig vinterkväll när jag bodde i Uppsala-förorten Gottsunda bestämde jag mig för att gå till badet och ta en simtur innan jag började skriva min tentamen i politisk filosofi. Jag klädde av mig naken, tog en dusch, satte på mig baddräkten och tog en 60-minuters pass efter en stund i den könsintegrerade ångbastun. Plötsligt kände jag mig svimfärdig och insåg att mitt blodsocker var alldeles för lågt. Så jag gick till omklädesrummet för att göra en proteinshake att dricka. På vägen tillbaka till bassängen stoppade en äldre, vit, svensk kvinna mig. ”Du där, du ska minsann duscha före du badar!” Jag blev helt ställd och svarade att jag redan har gjort det och att det är därför mitt hår är blött. Kvinnan blev så arg att hon knuffade in mig i duschen med våld och gallskrek. ”I Sverige duschar vi dessutom UTAN kläder, det är fan inte VÅRT problem att NI är sådana där’a… muslimer!”

Om jag vid den tidpunkten hade förstått att jag blivit utsatt för ett hatbrott, så skulle jag definitivt ha polisanmält kvinnan och bett badvakten att föra ut henne. Men det gjorde jag inte. Som 23-åring var jag inte tillräckligt politiskt medveten för att veta hur enormt hatet mot oss som, på grund av våra etniska bakgrunder eller religiösa uttryck, förknippas med islam och därmed islamistiska fundamentalister (många har tydligen uppenbara svårigheter med att skilja mellan en religion och våldsbejakande politiska ideologier). Att jag som har min etniska bakgrund i ett land som förknippas med islam, nämligen Iran, automatiskt förvandlas till muslim – oavsett min livsåskådning - och utsätts för hatbrott är dessutom ett tydligt exempel på att antimuslimismen är en form av rasism.

Enligt Brottsförebyggande Rådets (BRÅ) årsrapport från 2014 identifierades ca 6 270 hatbrottsanmälningar, vilket är den högsta nivån hittills och innebär en ökning på 14 procent jämfört med 2013. 1 Mörkertalet är stort, då de allra flesta som utsätts för hatbrott inte polisanmäler. Av rapporten framgår även att hatbrott med ”främlingsfientliga/rasistiska motiv” är det i särklass vanligaste motivet, följt av hatet mot hbtq-personer.

I dag pågår en trångsynt badtidsdebatt i offentliga rum, som bidrar till att fler rasistiska hatbrott begås. I en debattartikel Skilda badtider bevisar islamisters makt augusti påstår Sara Mohammad (GAPF) att tjejbad är ett bevis på ”islamisters makt och förmåga att driva igenom regelverk i det nya landet.”

Jag instämmer i att det finns patriarkala strukturer enligt vilka män anser sig ha rätt att kontrollera kvinnors sexualitet, vilket är ett allvarligt problem som samhället behöver konkreta åtgärder mot. Men precis som entreprenören och föreläsaren Viggo Cavling anser jag att hennes bevisföring är bristfällig. Hon framlägger inga som helst belägg för att det finns ett samband mellan å ena sidan tjejbad och å andra sidan ”islamiseringen av Europa”. Kan hon namnge några islamistiska organisationer som har bildat opinion för könsseparata badtider? Det finns nämligen en efterfrågan på könsseparata idrottsarenor av helt andra skäl.

Många tjejer, religiösa som icke-religiösa, känner sig till exempel obekväma när de styrketränar med män, då vissa drivs av konservativa maskulinitetsideal och beter sig aggressivt och sexistiskt mot kvinnor. Andra vill gå på tjejgym/tjejpass för att dessa är anpassade till kvinnors kroppar i form av maskiner och övningar. Därför finns ett stort utbud av tjejgym eller könsneutrala gym som har tjejpass runtom i landet, till exempel på Grace, 24 Seven och Friskis & Svettis. Dessutom är de allra flesta idrotter könsseparata, nämligen fotboll, innebandy, ishockey, boxning, löpning och så vidare. Menar Sara Mohammad att detta beror på ”islamisters makt”? Önskar hon se en revolution i idrottsvärlden, där kvinnor och män tränar och tävlar tillsammans inom alla idrotter? Bör vi överge den könsseparatistiska Tjejmilen som tradition, enligt henne? Eller är det specifikt motionssimning som bör vara könsintegrerad, och i så fall varför?

Sara Mohammad skriver också att det i dag är ”vi som flytt från förtryck som drabbas” och ber läsarna att fråga ”varför Sverige hägrade som frihetens land när de flydde för sina liv” och ”[g]löm inte att fråga vad de flydde ifrån.” Även mina föräldrar har flytt från islamistiskt förtryck, därför har jag inte vågat åka tillbaka till Iran sedan jag var 1,5 år. Så jag förstår hennes frustration och rädsla för att islamistiska fundamentalister ska införa samma våld och tvång här i Sverige. Jag delar även hennes mål att kvinnor inte ska tvingas att skyla sig från mäns sexuella blickar, men jag delar inte hennes medel: Mer våld mot kvinnors kroppar i form av tvångsbikini och tvångsbad med män. Som Elisabeth Strömberg, ordförande för Svenska badmästarförbundet, påpekar: ”Skilda badtider räddar barns liv”

Jag verkar för ett mångkulturellt samhälle som är öppet för individers olika livsstilar. Simhallar bör rimligen ha traditionella badtider där kvinnor och män täcker de kroppsdelar som uppfattas som sexuella (som idag innebär bikini/baddräkt/burkini för kvinnor och badbyxor för män), topless- och nudistbad, killbad/tjejbad, vuxenbad, pensionärbad, funkisbad och så vidare. Det finns ingen anledning att välja ”antingen eller” istället för ”både och”. Om Sara Mohammad vill bada i bikini tillsammans med män, så är hon fri att göra det. Om Sümayya Gencoglu vill simma under mansfria badtider, så är hon fri att välja det. Om Fanny Karlsson och Elin West vill bada med nakna bröst på samma villkor som män, så ska de givetvis erbjudas ett sådant alternativ. För om det är någon läxa jag har fått från ett land som påtvingar kvinnor slöjan, så är det att inte bygga upp ett land som avtvingar dem slöjan.

Jag står för en konsekvent feminism och vill att alla kvinnor själva ska få välja livsstil, inklusive klädsel. Det är min förhoppning att Sara Mohammad öppnar upp för en yngre generations längtan efter frihet.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: