TCO-märkning av smartphones får lågt betyg i hållbarhetstest

2015-07-21 | Jenny Rönngren padlock

EKONOMI

TCO-certifierade smartphones inte är mycket bättre än ocertifierade smartphones. Det slås fast i en ny rapport, som presenteras i dag av forskningsorganisationen the Centre for research on multinational corporations (Somo). Det nederländska initiativet Fairphone lyfts fram som ett bättre alternativ, men ingen smartphone lever helt upp till de uppsatta hållbarhetskriterierna.

Det finns ingen smartphone som är 100 procent rättvis. Det slår Elisabeth Schinzel från den österrikiska biståndsorganisationen Südvind fast.

Hon kommenterar en rapport som Südvind tagit fram i samarbete med den ideella forskningsorganisationen Somo och nätverket Good electronics. I den jämförs den svenska certifieringsorganisationen TCO Developments hållbarhetsmärkning med den nederländska sociala entreprenören Fairphone. Båda recenseras och analyseras utifrån samma hållbarhetskritierier.

Fairphone överträffar i studien nuvarande branschstandard på 20 av 34 kriterier, jämfört med endast 7 av 34 för TCO-märkningen. Särskilt bra betyg får Fairphone när det gäller ansvarsfull gruvdrift, inklusive så kallade konfliktmineraler, samt att reducera miljömässig och social påverkan.

TCO-certifierade smartphones bedömdes likvärdiga som branschstandarden på 11 kriterier och 16 kriterier bedöms som otillräckligt adresserade. Och även Fairphone kan göra förbättringar, visar studien. Det gäller till exempel arbetstagares rättigheter i produktionen, vilket är ett av fyra kriterier som Fairphone inte lever upp till.

”Det faktum att TCO-certifierade smartphones inte är mycket bättre än ocertifierade smartphones är beklämmande. Rättvis produktion får inte bli ett PR-knep. Den som verkligen vill producera på ett rättvist sätt måste ta det på allvar och arbeta för socialt ansvar i produktionsprocessen”, kommenterar Schinzel på Somos hemsida.


Missledande upplägg

Niclas Rydell är chef för TCO Certified som TCO-märkningen heter.

– Vi tycker det är jättebra att frågan lyfts och att inköpare tar det här på allvar och köper schyssta grejer. Ju fler kunder vi är som lyfter denna fråga desto viktigare blir det för de stora varumärkena att förbättra situationen, säger han.

Samtidigt anser Rydell att det blir missvisande att jämföra uppstickaren Fairphone med TCO-märkningen som är utformad för att kunna tillämpas på alla märken.

– Vi tycker att jämförelsen är lite missvisande när det gäller vad industrin är redo för i dagsläget och kan missleda läsaren att tro att det går att få grönt på allt, säger han och påpekar att en del av de kriterier som tas upp i studien klarar inte ens Fairphone av att uppfylla.

– Man ska se Fairphone som ett experiment. Vad som skulle kunna gå att göra. Skulle Fairphone skala upp i de produktionsnivåer som andra har vore det omöjligt för dem att uppfylla alla krav som de uppfyller i dag.

Niclas Rydell framhåller att Fairphone, med en total produktionsvolym på 25 000 telefoner, och tillverkning i endast en fabrik, lättare kan hålla koll på vad som händer i produktionen. Han betonar att både Fairphone och TCO-märkningen har som mål att förbättra produktionen av IT-produkter.

– Ändå är det jättesvårt att göra det de gör. De är pionjärer. Det de gör kanske andra kan göra om några år.


Stor risk för brott mot mänskliga rättigheter

De krav som ställs via TCO Certified är utformade så att 30 procent av marknaden ska kunna omfattas av märkningen. När utvecklingen kommit dithän att 50 procent klarar kraven uppdateras kriterierna, så att de blir svårare att nå igen. På så vis försöker TCO Certified driva på utvecklingen och fylla ett gap. Han hänvisar till en studie av kommuners upphandling av olika produkter som visar att risken för att brott mot mänskliga rättigheter begåtts under produktionen är som störst när det gäller just IT-produkter. Och att många efterfrågar bättre möjligheter att undvika det.

– Nu har vi certifierat några produkter, men riktar oss mest till stora uppköpare som gör stora inköp runtom i världen.

Även en enskild konsument kan förstärka sitt inflytande, till exempel genom att uppmana sin arbetsgivare att erbjuda arbetsverktyg som är schysst producerade, menar Rydell:

– Ofta är det en fördel för arbetsplatsen att kunna gå ut och tala om att man gör det, säger han och påpekar att Svenska kyrkan, och Arbetsförmedlingen är två av de större arbetsgivare som försöker jobba på det sättet.


Niclas Rydell, chef för TCO Certified.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: