Anna Nilsson och Jesper Englin ser inga legitima skäl till sexistisk marknadsföring av dataspel.

Speldesigner vill sälja ny del i äldre spelserie med sexism

2015-05-15 | Ulrik Wemmenhed padlock

INRIKES

Ytterligare ett försök att sälja spel med hjälp av sexism uppmärksammas nu i dataspelsvärlden. Men även om uppmärksamheten är skälet till att en spelkonstruktör lanserar en actiondocka med mjuka, klämbara bröst tror Jesper Englin på spelhobbyförbundet Sverok inte att det är särskilt lyckat i längden:
– Det finns en stark röst nu mot den här typen av porträtteringar, och spelets legitimitet går bakåt lite varje gång något sådant här händer.

Speldesignern Hideo Kojima la tidigare i veckan via Twitter ut bilder på en ny actiondocka, baserad på en av de kvinnliga karaktärerna i den kommande spelet i datorspelsserien Metal Gear Solid.

Det som är speciellt med denna docka är att hennes bröst är gjort i ett mjukare plastmaterial än övriga dockan, så att det går att trycka på och klämma ihop brösten.

Jesper Englin, redaktör och utbildare på förbundet Sverok, har följt spelserien sedan det allra första spelet. Han är minst sagt kritisk till den nya dockan.

– Det är helt bisarrt att man ens kommer på en sådan här idé. Det värsta med designen av dockan är just att spelskaparen Hideo Kojima fått samma kritik förut, men han verkar inte förstå problematiken i sin design av kvinnliga karaktärer.

Visuell design för spelkaraktären Quiet, som dockan är baserad på, presenterades redan 2013, och fick direkt kritik såväl inifrån spelbranschen som utifrån. Kritiken kretsade då kring att karaktären i spelet ska föreställa en skicklig prickskytt, vilket inte motiverar att hon är klädd enbart i en pushup-bh, trosa och slitna strumpbyxor. Detta utgör stark kontrast mot spelets övriga design, som är väldigt verklighetstrogen och realistisk.


Alternativa bilder

En reaktion från kritiska fans blev att skapa nya bilder, där de designade manskaraktärerna från spelet i samma kläder och posering som den kvinnokaraktären Quiet. En teknik som också illustratören Anna Nilsson använder på datorspelsbloggen svampriket.se, där hon placerar manskaraktärer från olika datorspel i samma exponerande kläder och sexualiserade poseringar som de kvinnokaraktärerna. Så vad skulle hända ifall en av manskaraktärerna i spelet Metal Gear Solid helt officiellt försågs med Quiets kläder?

– Det skulle bli ett ramaskri, Det är så otroligt långt ifrån verkligheten att det knappt går att föreställa sig, att ta en etablerad manlig karaktär och strippa ner honom inpå bara kalsongerna, men ramaskri är det ord jag tror kan beskriva reaktionerna. Fansen hade gått man ur huse och Kojima hade fått ha polisskydd dygnet runt, skriver Anna Nilsson via mail.

Anna Nilsson menar att Quiet borde ha en mer lämplig klädsel utifrån sammanhanget hon befinner sig i.

– Quiet är en prickskytt, så med tanke på spelets kontext (en väpnad konflikt) så vore det ju ytterst lämpligt om hon faktiskt var iförd den typen av mundering. Sen behöver man inte ta en sådan uniform rakt av, men den måste vara funktionsduglig för hennes uppgift.

Mannen bakom spelet, Hideo Kojima, har i samband med kritiken mot designen av karaktären Quiet förklarat att det i spelet ges en bakgrundsförklaring till varför hennes klädsel är som den är. Vidare har Hideo Kojima argumenterat, att klädseln också är vald för att öka intresset för cosplay, alltså att fans till spelet klär sig likadant som datorspelskaraktärerna.

– Jag förstår dock inte på vilket sätt det alls skulle vara en förmildande faktor, det är ju snarare tvärtom i så fall, ännu mer exploaterande och obehagligt. Jag har svårt att se hur spelkonstruktörerna alls ska kunna argumentera för någon legitim anledning att designa karaktären på detta sätt, än för att tillfredsställa den manliga blicken, säger Jesper Englin.


Skrattretande tankefigur

Jesper Englin håller med om att dockan med de mjuka brösten nog snarare är en del av en krass marknadsföringskampanj för att nå publicitet. Men han är inte säker på att det kommer att fungera.

– Det finns en stark röst nu mot den här typen av porträtteringar, och spelets legitimitet går bakåt lite varje gång något sådant här händer.

Att designa en mansdocka med motsvarande egenskaper som den nya kvinnodockan menar Anna Nilsson är en ganska skrattretande tankefigur.

– Halvt på skämt så hade jag tyckt det vore ganska hysteriskt att göra en manlig docka med mjuka delar mellan benen, men ska folk få sitta och knåda på Quiets tuttar så kan vi väl få knåda lite på Big Boss intimare delar? I jämställdhetens namn!

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: