Ur skrivelser om Försvarsmakten:
Till skillnad från varumärken som säljer kapitalvaror så kommer Försvarsmaktens säljmål att filantropiskt handla om att ”sälja in Försvarsmakten som en av Sveriges största och mest spännande arbetsgivare” (Direktiv för Försvarsmaktens informationstjänst – sponsringsdirektiv, s 9. HKV beteckning 17 300:56389)
Den svenska samhällskulturen som i tidig ålder fostrar barn att det aldrig är rätt att bruka våld står i konflikt med den väpnade striden som Försvarsmakten framställer som sin unika förmåga. (Försvarsmaktens ungdomsverksamhet – förslag till inriktning, s 17.)
Läs också
Re:Publics
reportage om Försvarsmaktens rekrytering:
I veckan avböjde Umeå kommun ett erbjudande från Försvarsmakten att delta med soldater i uniform och stridsfordon under nationaldagsfirandet. I såväl gamla som nya medier rasade ledarskribenter, militärbloggare och högertyckare. Bilden som målades upp var att det stackars nedskurna försvaret nu inte ens fick vara med på nationaldagen. Verkligheten är en annan.
Det som har hänt är inte att Försvarsmakten har fått backa ett steg. Snarare är det en militarisering av det offentliga rummet som har stött på ett hittills ganska ensamt motstånd. Bakgrunden går att spåra till värnpliktens avskaffande hösten 2010.
Fram till dess hade Försvarsmakten inte behövt bekymra sig över personalförsörjningen. När det plötsligt blev frivilligt att göra militärtjänst ledde det till omedelbara och omfattande personalbrister. 2012 saknades enligt Riksrevisionen 84 procent av de soldater, gruppbefäl och sjömän som var tänkta att tjänstgöra på tillfälliga kontrakt. Att svenska ungdomar inte ville ha med militären att göra var uppenbart. Enligt Försvarsmaktens utredare var orsakerna två - varumärket och kulturen.
Försvarsmakten skulle följaktligen fås att framstå som en av ”Sveriges mest spännande arbetsgivare” och ”den svenska samhällskulturen som i tidig ålder fostrar barn att det aldrig är rätt att bruka våld” skulle bekämpas.
En massiv reklamkampanj inleddes med en av Sveriges mest välrenommerade pr-byråer. Pengar saknades knappast. Inom ett par år från värnpliktens avskaffande hade den passerat 100 miljoner årligen och totalt har över en halv miljard (!) gått till rekryteringsreklam.
Men reklamen är bara en del. Samtliga anställda ska också marknadsföra Försvarsmakten. Det görs bland annat genom att finnas på plats på platser som Gammlia i Umeå under ett nationaldagsfirande.
I mitten av 2013 kartlade vi inom nätverket Ofog omfattningen av den här senare verksamheten. Från förband runt om i landet begärde vi ut förteckningar på vilka utåtriktade aktiviteter med ungdomar som målgrupp som genomförts sen 2010. Mönstret var lika tydligt som det var skrämmande.
År 2010 genomförde Försvarsmakten 24 sådana aktiviteter. Två år senare var antalet 150. Skillnaden var inte bara kvantitativ. Innan värnpliktens avskaffande var aktiviteterna oftast kopplade till rent militära evenemang (Hemvärnet 70 år, HMS Karlbergs dag och liknande). Nu rekryteras det på i princip alla större evenemang där barn och ungdomar deltar:
Dreamhack, Göteborg horse show, O-ringen, Trucks in Dalarna, Innebandy-SM, Vildmarksmässan, Ung 08, Swedish Touring Car Championship, Vattensportsdagen, MyDog-mässan...
Listan är längre, mycket längre. Alla skolbesök medtagna täcker den fem excelark.
När Umeå kommun säger nej till Försvarsmakten står de alltså inte bara upp för flyktingar med traumatiska upplevelser eller för de ”gammelsvenskar” som Alex Schulman som upplever ett obehag inför militär närvaro på festplatser. De står också upp för den svenska samhällskultur som angrips av dem som sägs vara satta att försvara den.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST