Bianca Kronlöf är aktuell med filmen Svenskjävel.

Bianca Kronlöf: ”Bullshit händer för att jag är kvinna”

2015-03-27 | Filippa Rosenberg padlock

KULTUR

Bianca Kronlöf är aktivist, storasyster och konstnär. I alla fall om hon skulle beskriva sig själv med tre ord. Med skådespeleriet i grunden är hon ständigt aktuell med nya projekt. I dag har långfilmen Svenskjävel premiär, där Bianca gör sin första huvudroll. Feministiskt Perspektiv lyckades knipa en lucka i hennes fullspäckade schema.

FAKTA OM FILMEN

Originaltitel: Svenskjävel

Längd: 100 min

Manus och regi: Ronnie Sandahl

Foto: Ita Zbroniec-Zajt

Producent: Annika Hellström, Martin Persson och Gudny Hummelvoll

I rollerna:

Bianca Kronlöf – Dino

Henrik Rafaelsen – Steffen

Mona Kristiansen - Ida

Bianca Kronlöf är inte ledig under många av dygnets timmar. Just nu är det mycket arbete kring den stundande premiären av Ronnie Sandahls Svenskjävel. På kvällarna spelar hon på Dramaten, i pjäsen Ungefär lika med av Jonas Hassen Khemiri. Hon och systern Tiffany Kronlöf skriver samtidigt på manuset till säsong två av humorserien Full Patte, som sänds på SVT-webben. Dessutom planerar de inför höstens projekt Slå pattarna i taket! – en liveversion av webbserien, som systrarna tillsammans med Riksteatern kommer att turnera runt om i Sverige med.

Nu sitter hon i sitt vardagsrum vid Globen, söder om Stockholm. Hon gestikulerar stort med händerna när hon berättar om framtiden.

– Jag vill jättegärna spela in mer långfilm sen. Men i svensk film är kvinnans funktion vanligtvis att bli älskad av en man. Antingen spelar du mamma, flickvän eller dotter, och bollar mot en man.


En historia om klass

Bianca säger att Svenskjävel är annorlunda.

– Här finns inga platta karaktärer. Det bästa med Svenskjävel är hur välskrivet manuset är. Alla karaktärer har en egen vilja och egna problem.

Svenskjävel är en historia om klass. Bianca spelar en ung tjej som åker till Oslo för att jobba. Filmen har vunnit pris på varenda filmfestival och varenda land den har varit i. Bland annat har Bianca fått pris för bästa skådespeleri. Reaktionerna har varit stora, eftersom filmen berättar om ett politiskt fenomen som inte stämmer överens med bilden som Europa har av Sverige.

– Eftersom medierna bara bevakar storstäderna, pratar vi inte om de många arbetslösa som åker till Norge och jobbar. Svenskjävel handlar om ett problem som inte är ett storstadsproblem. Hon menar att skillnaden mellan storstad och land är väldigt stor.


Unga massutvandrar för jobben

– Det är sjukt att det inte finns fler historier om det. Den unga arbetskraften massutvandrar från Sverige, för att få jobb!

Bianca säger att man generellt ofta pratar om möjligheter som faktiskt inte finns för folk i dag.

– Vår generation har sämre förutsättningar än våra föräldrar. Det har inte hänt i Sverige förut. På grund av att vi blir mer och mer individualistiska, ökar klyftorna mellan de som är fattigast och rikast. Och det är klasskillnader som föder rasism.

Hon säger att den bild som vi har av oss själva i Sverige även den är skev.

– Rasismen som gror handlar inte bara om att ha jobb eller inte, utan om att människor inte har fått det de vill ha och måste ha någon att skylla på. Och så har vi globaliseringen som gör att de orättvisor som finns i samhället hela tiden, nu syns på våra gator. Vi pratar om oss själva som ett öppet land, men det är vi inte. Vi har ett extremt problem med rasism.

Varifrån får du energi till att fortsätta kämpa?

– När man sysslar med jobbiga ämnen måste man arbeta med folk som är feminister och antirasister. Det spelar ingen roll om de är män eller kvinnor. Alla kvinnor är inte feminister och alla feminister är inte kvinnor. Man måste få bli backad i när man upplever alla typer av förtryck. Bullshit händer för att jag är kvinna, det är strukturellt och det är sant! När någon säger emot tar det för mycket energi från arbetet. Att ha allierade omkring en är det viktigaste, det är mycket svårare att genomföra saker ensam.

Bianca tror inte att det är en slump att många tjejer jobbar med sin syster.

– Du behöver inte förminska dig själv eller göra dig dummare än du är för att någon annan ska tycka att du är attraktiv.


Ögonöppnare

När kom du på att du ville göra feministisk konst?

– När jag gick Scenskolan medverkade jag i projektet ”Att gestalta kön” av Gunilla Edemo. Det öppnade verkligen mina ögon. Jag tyckte att det gick för långsamt och startade tillsammans med några andra den feministiska teatergruppen ”Gruppen”. Ibland säger folk att ”Full Patte” ligger rätt i tiden, men Tiffany brukar säga att det är på tiden!

Bianca säger att många tror att Full Patte är ett program för unga tjejer bara för att det är unga tjejer som har gjort programmet.

– Det är klart att det är befriande för kvinnor att identifiera sig med någonting annat än killar på tv hela tiden. Men på samma sätt kan män också känna igen sig i kvinnors erfarenheter, de är ju inte dumma i huvudet. Äldre män kommer också fram och säger att de inte har tänkt på vissa av sakerna förut. Vi vill att normen ska känna igen sig själv. Full Patte är så klart ibland en pik mot mig själv och mina normativa delar.

Vilken är baksidan med succén?

– Jag kan ju inte stänga av helt. Som samhällskritiker och konstnär är det ibland svårt att skilja på arbete och fritid. Jag hittar inspiration hela tiden, i allt från privatliv till nyheter. Fördelen med att hålla på med politisk satir är att man alltid är förbannad över någonting i samhället!


"Alltid förbannad över någonting"

Men Bianca menar att baksidan är liten:

– Att exempelvis få mejl där folk beskriver varför de inte vill ligga med mig, känns bara som att jag håller på med rätt grej. Jag vill ju bli kramad, men jag vill bli kramad av Moder Theresa och inte Hitler. Folk analyserar inte varför de blir upprörda när tjejer tar makt över sin egen kropp. De tycker att kvinnan är äcklig när nakenheten blir oladdad. Varför tycker man inte att Jackass-killarna är äckliga? Kvinnokroppen är ett offer och den ska fortsätta vara maktlös, annars blir människor arga för att de får se någonting de inte är vana vid. Det som är frigörande för en person är provocerande för någon annan. Ramarna ser olika ut för olika människor och det finns folk som tjänar på att andra håller sig inom de ramarna. Det är därför vårt arbete är viktigt.


Ramarna ser olika ut för olika människor, säger Bianca Kronlöf.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: