Med anledning av det gångna årets många diskussioner om identitetspolitik och feminism tycks det mig relevant att återkomma till den nu 25 år gamla klassikern Gender Trouble där Judith Butler kritiserar feminismens identitetspolitiska tendenser. Hon skriver där att det feministiska ”vi:et” är och förblir en fantasikonstruktion. Vi:et förnekar komplexiteten i och omöjligheten att fixera ett ”vi”, samt det faktum att ett vi endast kan etableras genom exkluderingen av en del av dem som det utger sig för att representera.
Butler utgår i sin argumentation från en definition av identitetspolitik enligt vilken dess kännetecknande drag är tanken att en identitet först måste finnas för att dess politiska intressen sedan ska kunna utarbetas och leda till politisk handling. Men hon argumenterar för att detta inte är nödvändigt: ”there need not be a ’doer behind the deed’, but that the ’doer’ is variably constructed in and through the deed”.
Agentskap behöver inte grundas i ett prediskursivt vi, utan kan lika gärna grundas i ett vi som är diskursivt konstruerat. Att ett subjekt är diskursivt konstruerat är inte samma sak som att det helt determineras av diskursen, understryker Butler. Diskursiv mening skapas inte genom grundläggande handlingar utan snarare genom processer av reglerad upprepning inom ett politiskt kraftfält.
Kategorin kvinna förutsätts vara grundläggande för feministisk politik och tros vara nödvändig för att mobilisera feminism, anför Butler. Detta är en form av identitetspolitik som verkar konserverande och hindrar själva de förändringar som feminismen borde verka för, argumenterar hon.
I likhet med Michel Foucault ser Butler identitet som en effekt av en viss maktordning. Att tala i dess namn kan därför inget annat än bekräfta maktordningen. Butler menar att i stället för att representera identitet borde feminismen dekonstruera den. Långt ifrån att omöjliggöra politik innebär dekonstruktion att de villkor inom vilken identiteten konstrueras politiseras.
Om identiteter inte längre görs till en förutsättning för politik och om politik inte längre förstås som en mängd praktiker som kretsar kring preexisterande (utompolitiska) subjekts ”intressen” kan en ny form av politik framträda.
De sista raderna i Gender Trouble är utopiska. Butler målar upp en framtid där en mångfald av kulturella konstruktioner av kön stör den binära könsmodellen och motsäger dess naturlighet, så att andra kulturellt erkännbara livsformer kan frodas.
Butlers utopi har till en viss del förverkligats. En mångfald av kulturella konstruktioner av kön har växt fram och tagit plats på ett sätt som förändrat och fortsätter att förändra samhällets kulturella, juridiska och medicinska konstruktion av kön. Det kan hända att en del av subjekten som formats inom queera diskurser och livsformer – eller andra exkluderade från den dominerande feministiska subjektkonstruktionen – kommit att forma gemenskaper och föra politik på ett i Butlers mening identitetspolitiskt sätt.
Men det verkligt slående är hur träffande Butlers kritik fortfarande är ifråga om vit heterocentrisk feminism och hur osynligt det identitetspolitiska i dess agenda tycks förbli.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST