@Kvinnohat har närmare 46 000 följare på Instagram.

Instakontot Kvinnohat fyller två

2015-01-06 | Åsa Secher padlock

INRIKES

Det började som en feministisk bildbank. I dag har Instagramkontot Kvinnohat knappt 46 000 följare, som varje vecka får följa en ny person och diskutera feminism ur ett nytt perspektiv.

– Genom kontot kan vi skapa en bredare och mer tillgänglig debatt om feminism, och framför allt en mer utbildad kamprörelse, säger administratörerna till Feministiskt Perspektiv.

Varför vill ni vara helt anonyma?

– Vi insåg tidigt att @kvinnohat fyllde ett behov för många av våra följare som ville lära sig mer och utveckla sin feminism. Anonymiteten blev ett sätt för oss att hålla fokus på budskapet istället för avsändaren och också naturligtvis ett sätt att skydda oss själva från de hat och hot som är verklighet för många icke-cismän som gör sina röster hörda.


Varför startade ni kontot?

– Personerna som startade kontot är numera inte längre med och driver det, men i en tidigare intervju i Divine Magazine formulerade de det såhär: “Det är lätt att efterkonstruera meningen med kontot, nu när vi har facit på vad det fyller för funktion. Men i början var det för att en person blev trött på att aldrig komma på konkreta exempel när hen hamnade i diskussioner, och ville börja samla bildbevis på både uppenbar in your-face-sexism och den mer subtila formen. Visa att allt hänger ihop och beror på samma system. En feministisk bildbank, helt enkelt. Det var faktiskt aldrig meningen att kontot skulle nå fler än denna person, men det fullkomligen small till och redan första veckan var det flera tusen följare, mycket tack vare att Nöjesguiden skrev om det och gjorde en intervju. Allt kom lite som en chock, men också som en fantastisk möjlighet. Sedan fick det utvecklas med personen (som snabbt blev personerna) som drev det. Vi har lärt oss enormt mycket av våra följare och fortsätter att göra det varje dag, så kontot utvecklas naturligt tillsammans med dem”.


Vad betyder kvinnohat, tycker ni?

– För mig personligen är kvinnohat synonymt med mitt feministiska uppvaknande. Jag kunde väl en del när jag blev administratör i april 2013, men jag har utvecklats otroligt mycket med och tack vare kontot. För andra personer tror jag verkligen att det är ett välkänt begrepp och en maktfaktor. Många läser och många är insatta i diskussionen. Folk bryr sig om vad som skrivs på @kvinnohat och det är ju fantastiskt att ha varit med och skapat något sådant!


Vad är syftet med kontot i dag?

– Det långsiktiga syftet är naturligtvis att det inte längre ska finnas några förtryckande system att belysa. Men det är kanske att drömma lite väl mycket. I nuet vill vi låta olika personer, som kanske inte har tillgång till någon annan plattform, komma till tals och fortsätta att utbilda oss andra inom feminismen, men även få andra att förstå att feminismen behövs.


Sedan i mars 2014 är kontot ett stafettkonto med nya gästpostare varje vecka. Varför?

– Vi insåg att vi som administratörer inte kan täcka upp alla aspekter och infallsvinklar inom feminismen, då vår kunskap och erfarenhet inte sträcker sig så långt. Vi insåg också vikten av att låta marginaliserade grupper tala för sig själva och få representera och skriva utifrån sina egna ord och tankar, och därför ville vi bidra med vår plattform till dessa personer.


Var hittar ni era gästpostare?

– När vi började med gästpostare hörde vi av oss till personer som vi tycker är grymma på att skriva i andra sociala medier, men numera får vi in otroligt många nomineringar och önskningar om att vara gästpostare, så nu kan vi helt enkelt välja bland dem som hör av sig!


Hur väljer ni vem det blir?

– När vi väljer bland nomineringarna tänker vi mycket på vilka nya perspektiv vi kan få in och vad vi själva skulle vilja lära oss mer om.


Hur försäkrar ni er om att ni står bakom det som gästpostaren tänker förmedla via kontot?

– Vi kan inte ha hundra procent koll på vad våra gästpostare skriver och det är heller inget vi strävar efter. Det vi kräver är en intersektionell analys i inläggen och att gästpostarna berättar vad de har tänkt skriva om innan vi bokar in dem.


Har ni någonsin låtit en man gästposta?

– Nej, och det kommer inte heller hända att en cisman gästpostar. Tanken med att ha gästpostare är att ge plats, utrymme och en plattform till dem som sällan hörs och därmed har vi valt att inte ha cismän som gästpostare.


Ger ni gästpostarna några instruktioner?

– Vi ger inga direkta instruktioner, men några tips om hur vi tror att budskapet bäst når fram; till exempel ett par bilder per dag, lagom långa bildtexter, syntolkning, diskussionsfråga om en vill ha det och ett aktivt deltagande i kommentarsfältet.


Hur mår den feministiska debatten i Sverige i dag?

– Intressant fråga. Lite Belinda Olsson över den nästan! Det beror väl på vart en letar och gräver djupare, men hos oss på @kvinnohat mår den feministiska debatten bra. Följare lär sig nya saker hela tiden, gästpostarna får göra sina röster hörda och vi utbildar varandra. Jag tror och hoppas att också den allmänna feministiska debatten i samhället håller på att utvecklas till att täcka in mer än bara könsroller.


Just nu har ni nästan 46 000 följare. Vilka är det som följer tror ni?

– Vi tror att det främst är feminister som följer, men även väldigt många som kanske är nyfikna på att lära sig mer. Det är alltid roligt när vi får kommentarer eller mejl från någon otippad, till exempel äldre personer som känner att de lär sig jättemycket från vårt konto!


Vad tror ni det är som lockar?

– Förhoppningsvis lockar det att få lära sig mer om feminism och motstånd, att få lite ny kunskap i sitt everyday-flöde liksom. Antagligen lockar det också att vi har lagt upp poster så pass kontinuerligt som vi har gjort, i nästan två år. Följarna vet att de kan gå in på @kvinnohat, hitta något nytt och därmed lära sig något nytt.


Det är ofta mycket diskussioner och kommentarer på posterna, hur mycket modererar ni?

– Ja, vi modererar för att hålla de regler vi har satt upp och för att gästpostarna själva ska slippa lägga tid på det. Jag skulle säga att en lägger kanske två-tre timmar om dagen på att administrera kontot, och att hålla koll i kommentarsfälten är såklart en stor del av det, men det är relativt sällan det dyker upp troll eller personer som behöver blockeras.


Predikar ni inte för redan frälsta?

– Jo, det är klart att vi gör, om en menar att en blir frälst när en kallar sig feminist. Med det tankesättet blir det dock väldigt lätt att glömma bort andra marginaliserade grupper, och att ha en intersektionell analys på sin kamp. Att säga att en kan vara frälst och fullärd blir problematiskt. Vi tror också mycket på internkritik och att utbilda varandra, ibland får basic feminist-stuff ta plats på kontot och ibland akademiska termer och lite svårare analyser – och då är ingen redan helt frälst!


Vilken är er mest uppmärksammade post?

– Vår mest gillade post, med 7 159 likes, är en bild vi administratörer lade upp när valresultatet kom. På den står det “don’t panic, organise!”. Den mest kommenterade posten, med 796 kommentarer, från september 2013 när vi bad våra följare att tagga sina ”feministiskaste” kompisar. Det låg bilder uppe överallt där folk taggade sina sluttiest, hottest, fattest friends och vi ville visa att vi också kunde!


Ni har en hashtag som heter pepptisdag, vad innebär det?

– #pepptisdag började som ett sätt för oss att också visa upp bra grejer, vi tänkte att en inte bara vill se deppiga, patriarkala bilder i sitt flöde, utan också peppighet, systerskap och kraftsamling.


I januari har ni funnits i två år – hur skulle ni sammanfatta ert andra år?

– Turbulent men givande! Vi började året med att känna att vi behövde utveckla kontot och valde att göra det till ett stafettkonto. Följde detta med spänning och lärde oss otroligt mycket! Sedan blev det valrörelse och ett valresultat som kunde få även den starkaste kampviljan att rasa ihop. Återsamling och organiserande efter det.


Har ni några planer för hur ni ska utveckla kontot 2015?

– Det kommer nya gästpostare och kanske någon liten överraskning!

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: