Kristina Sandbergs förmåga att lyfta detaljer i form av olika tidsmarkörer är beundransvärd, det kräver inte särskilt mycket kraft från läsaren att få en bild av allt det som utgjorde en helt annan tidsålder. Sandberg ger en levande beskrivning av språket, modet, inredningen samt alla de färger och föremål som kännetecknar en svunnen tid.
I Liv till varje pris får läsaren en detaljerad, målande och nästintill melankolisk beskrivning av hemmafrun Majs tillvaro under mitten av 1900-talet. I de två tidigare delarna av trilogin får man bekanta sig med Maj och hennes familjemedlemmar som består av maken Tomas samt barnen Anita och Lasse. Man får ta del av Majs resa upp för samhällsstegen.
Tomas har haft goda framgångar i karriären, släktfirman har blommat och gett familjen möjlighet att leva ett liv i välstånd.
I den tredje och sista delen tar dock Tomas framgångar i karriären en tragisk vändning. Alkoholismen får ett grepp om honom, något som får olyckliga konsekvenser för yrkeslivet såväl som privatlivet. Tomas känner sig otillräcklig, alkoholismen tar långsamt över honom och hans passion för karriären är inte lika stark som den en gång var. Han förlorar långsamt makt över firman som så småningom behöver läggas ner.
Hushållsarbete och självbedrägeri
Tomas plågas av de misslyckanden som drabbat hans karriär men vågar inte riktigt visa detta för Maj. Han är medveten om sin frus förväntningar och den besvikelse hon kan komma att drabbas av.
Maj är nämligen en hård och kritisk kvinna och Tomas har inte alltid det mod som krävs för att ge en ärlig bild av verkligheten och sina känslor. Istället sluter sig Tomas i sig själv och vänder sig till alkohol och småningom även en annan famn.
Det vilar något sorgligt över Majs och Tomas äktenskap, båda upprätthåller en fasad och har ofta en felaktig bild av varandra. Det är sällan kärleken och omtanken kommer till ytan.
Rollen som hemmafru har med tiden fått Maj att lära sig hur hon ska åsidosätta och nästintill kväva de känslor, impulser och tankar som utgör kvinnan hon är. Plikttroget och robotlikt vandrar hon dagligen omkring i självbedrägeri och tystar tankarna med hjälp av hushållsarbete och genom att ingjuta förtröstan hos sin familj. Maj såg det som en kvinnas huvuduppgift att skapa en någorlunda trygg idyll i ett samhälle där mannen är upptagen med annat. Den välfärd folkhemmet skapat har ju främjat kvinnans roll som en god husfru med hjälp av föremål som hushållsapparater, diskmaskiner och dammsugare. Medan hennes väninnor betraktar alla finesser inom hushållsvärlden som fenomen som underlättar vardagen känner Maj motsatsen. Hennes plikter är bara ännu mer påtagliga.
Klassresans pris
Den klassresa Maj gjort genom åren har sannerligen präglat hennes krav på livet och på sig själv. Det ständiga förnekandet av känslor, sexuell njutning och återkommande fysiska smärtor har haft en djup inverkan på henne. Ödmjukhet är ett minne blott och bitterheten har långsamt tagit över hennes person. Maj framstår som elak, negativ och uppjagad. Hon är en krävande mor och fru. Hennes osäkerhet och ständiga oro gör henne överbeskyddande och ständigt rädd för att barnen ska drabbas av olycka. Ju äldre barnen blir och ju fler steg de tar in i vuxenvärlden desto mer maktlös känner Maj sig. Familjen är vad som kommit att definiera henne. När barnen slutligen flyttar hemifrån tar ensamheten över.
Trots att Kristina Sandberg lyckats skapa bilden av en osympatisk och kall kvinna kan man inte låta bli att känna med Maj och emellanåt även ha förståelse för den kvinna hon formats till genom åren. Läsaren får ständigt en inblick i hennes tankevärld, i hur hon betraktar alla de förändringar som ägt rum i hennes liv. Vi får en inblick i hur vilsen en människa kan bli utan några större möjligheter till det andrum man behöver för att lära känna och förverkliga sig själv. Under den tidigare delen av 1900- talet hade kvinnor sällan förutsättningar att växa utanför hemmafrurollen. Det kanske kan förklara en del av den ängslighet Maj känner ju mer samhället förändras och kvinnans personliga frihet blir mer central.
Liv till varje pris är en fångande om än sorgsen berättelse om klassresa, drömmar och det svenska folkhemmet ur en hemmafrus perspektiv. En familjehistoria där var och en av oss kan finna en karaktär att spegla oss i.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST