När man googlar på Roberta Settels så är det första som kommer upp, Roberta Settels Foot Wear. Det var en skoaffär som Roberta drev i Gamla Stan. Det många inte visste var att hon var verksam som elektronmusiker hos EMS (elektronmusikstudion) och Fylkingen under 60 och 70-talet. När den gigantiska musiktidningen The Wire skulle intervjua henne – vilket skulle bli någon form av genombrott – slog hon sig i huvudet då hon skulle öppna grinden till sitt röda hus vid Vitabergsparken i Stockholm för journalisten. Roberta Settels gick bort två dagar efter olyckan. Hon blev 84 år gammal och nu arrangerar Daniel Rozenhall en minnestund på Fylkingen. Jag ställde tre frågor till arrangören inför minneskvällen.
Daniel, hur kommer det sig att just du arrangerar minneskväll för Roberta Settels och berätta om den mystiska kvinnan?
– Roberta Settels är en väldigt intressant kompositör på olika sätt. Musikaliskt, men även för hennes trogna tjänst inom musikgenren elektronmusik. Roberta var en judinna som flyttade från USA till Europa och landade i Sverige 1953. Hon kom senare in i elektronmusik och var verksam på EMS (elektronmusikstudion) i Stockholm under 60- och 70-talet samt även verksam på Fylkingen. Hon vistades återkommande under långa perioder i Frankrike där hon köpte ett hus och byggde upp sin egen studio. I Frankrike var hon verksam musiker främst vid det stora musikcentret IRCAM i Paris. Hon har alltså en ganska lång och gedigen bakgrund och erfarenhet inom det elektronmusikaliska fältet, trots att hon var ganska okänd. Jag kom i kontakt med hennes musik då jag blev intresserad av hennes skiva ”Isolation! Meinhof in Memoriam”. Den var märklig, intressant, egen och liknade ingen annan svensk elektronmusik. Jag sökte upp henne och vi blev goda vänner inom kort därav arrangerar jag minnestunden.
Berätta om skivan ”Isolation! Meinhof in Memoriam”.
– Roberta skulle egentligen släppa skivan ”Isolation! Meinhof in Memoriam” på skivbolaget Caprice. Caprice ville dock byta titeln på skivan och Roberta vägrade. Hon startade och gav då ut skivan själv på sin skivetikett ”Music in Crisis” och som blev det enda släppet på skivetiketten. Skivan kom ut 1985 och hade en sparsmakad distribution av olika skäl. Många ex av skivan finns därför kvar och Fylkingen Records har gått in och sköter distributionen i dag.
Vad kan man förvänta sig utav kvällen?
– Vi kommer lyssna på skivan ”Isolation! Meinhof in Memoriam” från början till slut. Men förutom att man kan köpa och lyssna på den fantastiska skivan på plats så medverkar ett antal live-akter och värdar som har en relation till hennes musik som Brynn Settels, Sachiko Hayashi, Mattin, Lars Åkerlund, Neon Heart feat, Hans Esse Esselius samt jag och Sten Backman.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST