Karin Adelsköld är glad för diskussionen som det så kallade ”komikerbråket” satte igång.

”Jag blev hotad och utskälld av både män och kvinnor”

2014-09-26 | Julia Eriksson padlock

KULTUR/NÖJE

Hon var spindeln i nätet i det stora komikerbråket som bröt ut i våras – Karin Adelsköld. Nu ger hon för första gången sin version av bråket, hur hon ser på branschen och om hennes alldeles egna kvinnokamp.

Om vi börjar med att sammanfatta det stora komikerbråket i våras: Karin Adelsköld blev avstängd från sitt uppdrag som coach för Amelia Comedy Queen – tidningen Amelias komikertävling för kvinnor – efter att öppet ha kritiserat medarbetaren Mårten Anderssons interna mejl till arbetsgruppen. Han skrev ”Varför ha med kvinnliga komiker när ingen vill se dem?” Uttalandet kom i och med att tävlingen till en början sålde få biljetter. Karin Adelsköld lade då upp mejlet på sin blogg. Därefter fick hon sparken från sitt uppdrag.

En vecka senare publicerar SVT Mårten Anderssons version av bråket där han förklarar att allting var ett missförstånd. Här kommer Karin Adelskölds version.

– Det som är lite lustigt är att det var Mårten Andersson som la fram initiativet om att ha en tävling för kvinnliga komiker. Sedan väljer han att ifrågasätta varför en bokare ska boka kvinnliga komiker när ingen vill se dem. Det känns inte trovärdigt. Att jag valde att medverka från början handlade om att jag ville säkerställa att allt gick okej till, och jag ville verka som stöd för deltagarna.


Varför då?

- Båda mina föräldrar var feminister redan 1968. Jag har uppfostrats med en tanke om att alltid ha med mig en annan kvinna i sådant jag ger mig in i. För mig ligger det väldigt nära. Under den här tävlingen kändes det bra att coacha tjejerna. Jag gjorde allt ideellt och det handlar om min kvinnokamp helt enkelt. Att alltid stötta tjejer såsom jag själv hade velat bli stöttad när jag var ny.


Vad hände sen?

– Efter att jag fått Mårten Anderssons interna mejl så kontaktade jag Mårten direkt och bad honom förklara sig. Han stod på sig och menade att ingen egentligen vill se kvinnor på scenen, det hade han statistik på efter sina tio år i branschen. Det var då som jag kontaktade chefredaktören på Amelia. Jag sa att jag tyckte att de borde sätta ner foten och kräva en förklaring från Mårten Andersson. Amelias chefredaktör sa då att de skulle prata med honom och på samma gång berättade jag att jag ville lägga ut mejlet på min egen blogg. De avrådde mig från att lägga ut något. Jag hade två val: antingen bita ihop och låtsas som ingenting eller uppmärksamma problemet och vilken taskig syn komikerbranschen har på kvinnor. Jag räknade ut att alla skulle vinna på att jag gjorde det offentligt. Fler skulle köpa biljetter och uppmärksamma tävlingen och publiken skulle bli medveten om hur illa det faktiskt är. Så jag valde att lägga ut mejlet.


Varför fick du sparken?

– Jag har inte fått någon riktig förklaring till det. Chefredaktören på Amelia ville ha ett möte med mig efter att jag la ut mejlet på min blogg. Jag trodde att tidningen skulle stötta mig, hela deras kampanj handlade ju om att låta kvinnor ta plats men på mötet frågade de i stället varför jag lagt ut det och frågade om jag ville be om ursäkt. Jag sa att jag kände att jag inte hade något att be om ursäkt för. Jag föreslog istället att Mårten Andersson kunde gottgöra sitt misstag genom att dela med lite av sitt gage till deltagarna men det ville han inte så Amelia beslutade att ge mig sparken. Allting skedde inom loppet av tre dagar. På fredagen skickade Mårten Andersson ut mejlet. På lördagen lade jag ut det på min blogg, och på måndagen fick jag sparken. Att de inte tog mitt parti i en sådan här fråga är en stor förlust för tidningens förtroende.


Vad hände efter att du fått sparken?

– Följande måndag och tisdag var som ett mörker. Jag fick taskiga mejl av huvudsakligen kolleger. Jag blev hotad och utskälld av både män och kvinnor. De beskyllde mig för att vara kaxig och uppmärksamhetssökande och att det jag gjort förstört hela branschen. Men jag fick också beröm från olika håll av väldigt många för att jag stått på mig. Gudrun Schyman som jag inte alls känner hörde av sig och stöttade mig.


Mårten Andersson skriver när han vill förklara sig ”Man har ju ofta en helt annan ton i vanliga mejl än vad man har om man ska skriva en debattartikel. Oavsett detta, om jag hade tänkt efter några sekunder innan jag tryckte på ”send” så hade mitt ordval självklart inte varit: ”Varför ska en bokare boka kvinnliga komiker när ingen vill se dem??” Han skriver också att han vill få fram fler kvinnor inom svensk standup och att det inte alls handlar om dålig kvinnosyn. Vad säger du om det?

– Han stod ju på sig i mejl efter mejl och gick ut på Twitter och sa att nu har Karin fått ”psykbryt som vanligt” så att det han gjorde skulle vara en impuls stämmer inte. Men Mårtens första mejl är tyvärr bara en produkt av det samhälle vi lever i, så han ska heller inte behöva bära all skit för evigt. Men en av anledningarna att jag antog uppdraget var att jag sedan tidigare hade uppfattningen att Mårten Andersson har en tvivelaktig kvinnosyn. Jag ville som sagt se att allt gick rätt till. Han bad ju också på sätt och vis om ursäkt senare men det var ju en vecka efter bråket och jag hade redan fått sparken, så det hjälpte inte direkt. Man ska också komma ihåg att det är lätt att förklara sin oskuld i efterhand. Det sorgliga är att genom att uttrycka sig på det viset stoppas utvecklingen för tjejer att ta plats.


Hur ser du på det här bråket i dag?

– I dag är jag glad att jag gjorde som jag gjorde för det skapade diskussion. I dag är det fler kvinnor som bokas än tidigare. Tidningen Amelia har verkligen varit den riktiga förloraren i det här. De har förlorat sitt förtroende och folk har dragit tillbaka prenumerationer av den här anledningen.


Vad är din bild av komikerbranschen?

– Jag vet att många kvinnor har svårt att ta fajten. Jag känner att jag kan stå upp för mina värderingar för jag blir ändå bokad. Men för de andra är det inte lika lätt. Viktigt att säga är också att jag lätt hade kunnat skita i det där mejlet. Det handlade inte om mig, men jag gör det inte för mig själv utan det är så jag fungerar och det är det som är min verkliga kvinnokamp. När det kommer till kvinnor och humor så finns det en tendens att bunta ihop alla kvinnor. Det görs ju inte på samma sätt med män. Bara för att man sett en tråkig manlig stå upp-komiker så säger man ju sällan att manliga komiker generellt är tråkiga. Det handlar självklart om att män rent socialt äger rätten till vad som upplevs som roligt.


Hur ska vi förändra det då?

– Vi måste uppmärksamma publiken på att kvinnor finns och att de är roliga. Jag upplever också att det är en rätt tuff stämning på de krogar som visar standup. Branschen måste bli bättre på att få folk att känna sig inkluderade och de med inflytande måste förstå att det de säger har betydelse.


Hur ser du på framtiden, vad gör du i höst?

– Jag uppträder på LOL Stockholm i oktober och kommer uppträda med standup i Malmö och i Göteborg. Jag har nyligen också släppt boken ”Bli en roligare talare” och startat Sveriges första PMS-förbund. Anledningen är att informationen och kunskapen kring PMS är bristfällig. Förra året gick jag ut i media och pratade om min kraftiga PMS och har sedan dess blivit nerringd och fullkomligt mejlbombad av framförallt kvinnor som vill ha hjälp. Jag har inte möjlighet att svara alla så ett PMS-förbund behövs verkligen. Jag ser även det som ett steg i min kvinnokamp.

Feministiskt Perspektiv har kontaktat tidningen Amelia, men chefredaktör Åsa Lundegård säger på telefon att hon inte vill ge några kommentarer.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: