Om tidskrifterna META och regina på Tensta konsthall.

Systrar i brott på Tensta konsthall

2014-06-27 | Tone Schunnesson padlock

KULTUR

”Systrar i brott” kallar Ute Meta Bauer de båda tidningarna META och regina som finns utställda på Tensta Konsthall i Stockholm under sommaren. Tone Schunnesson har sett dem.

En av Tensta Konsthalls tre utställningar under sommaren är META och regina: Två tidskrifter i systerskap som med arkivet som form visar upp ur två stycken konsttidskrifter grundande av två kvinnliga kulturproducenter, under 1990-talet.

Trots att de inte grundandes i direkt koppling till varandra är de systrar, om inte annat eftersom en stor del av konstvärldens stora avsaknad av synliga kvinnor. Ute Meta Bauer startade konsttidningen META, väldigt lik den väl ansedda Artforum i formatet. Men, till skillnad från Artforums prestigefyllda omslag med noggrant utvalda konstverk, är det istället en blank framsida för att bland annat synliggöra representation, eller avsaknaden av, i konstvärlden.

Künstlerhaus Stuttgart som Ute Meta Bauer var kurator och konstnärlig ledare för fick sällan internationell uppmärksamhet, och hon startade tidningen inte bara för att omförhandla vad en utställning kan vara, men också för att nå en större publik. Mellan 1990 och 1994 producerades tidningen, och tidskriften döpt efter henne själv var ett tydligt ställningstagande från Bauers sida, genom att göra utrymme för henne som kvinnlig kurator.

När konstnären Regina Maria Möller bjöds in till Kunstlerhaus Stuttgart av Bauer för att göra en soloutställningen valde hon, istället för att fylla det fysiska rummet, att även hon göra en tidskrift döpt efter henne själv: regina. Men det här var inte som Meta, en förlängning av konsthallen, utan ett konstverk i egen rätt. Med en estetik lånad från damtidningar, med teman som hem, hälsa och relationer avhandlade i varje nummer, undersöker och uppfinner hon frågor om identitet/er, tillsammans med en typiskt kvinnlig estetik.

I tidningen, som fortfarande utkommer, använder hon sitt namn som titel för att skapa en känsla av intimitet, likt svenska Amelia eller franska Marie-Claire, och har sig själv som omslagsmodell till varje nummer, likt bloggaren Isabelle Löwengrips i sin numera nedlagda tidning EgoBoost eller Oprah Winfrey till sitt berömda O Magazine. Men i stället för att under rubriken Living presentera nya kuddar att inhandla eller feng shui-böcker att konsumera publicerades en text om Ulrika Meinhofs fängelsecell, och under rubriken: Health istället för tips om vitaminer som gör huden klarare, en artikel om kvinnor som lever med HIV.

”Systrar i brott” kallar Ute Meta Bauer de båda tidningarna, för även om de har helt olika uppdrag var det på nittiotalet fortfarande radikalt med närvaro av en kvinnlig kropp och ett kvinnonamn. Då kvinnokroppen i den kommersiella världen under decennier varit otroligt hårt ansatt och utsatt bara genom att just visas upp är det anmärkningsvärt att bilden av en kvinna på ett tidningsomslag i konstvärlden för bara tjugo år sedan ansågs vara radikalt.

Även om mycket har hänt i konstvärlden under bara de senaste tio åren, är det fortfarande en lång väg kvar att gå, och mycket historia att ta igen. Vad är då bättre än magasinet, ett portabelt arkiv/ ett minne/ ett löfte, för att göra upp med förlorad tid?

Utställningen META och regina: Två tidskrifter i systerkap pågår fram till 28 september, på Tensta konsthall

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: