Det är svårt att vara ung. Självmords- och självskadestatistiken talar ett tydligt språk. Lika tydligt, om än med andra medel, talar Liselotte Wajstedts film Jorindas resa. 16 minuter lång, fylld av lika subtil som brutal symbolik, beskriver den en ung kvinnas utsatthet i kampen för att ta sig över gapet mellan barndom och vuxenhet.
Jorinda gestaltas, ömsom tillknäppt, ömsom uttrycksfull, av Sarakka Gaup. Hennes rotlöshet och rastlöshet är total och hennes resa ter sig mer som ett fritt fall än en färd med en riktning. Och i slutet av fallet väntar inte en välkomnande vuxenvärld hon så småningom själv ska tillhöra, utan förövare som lockas till utsattheten som flugor till en sockerbit.
Efter Wajstedts presenteration av filmen vid vernissagen i Luleå framställdes det i ett antal artiklar och intervjuer i bland annat NRK som att den pekar ut orten Kautokeino och enskilda personer. Frågan är varför just Jorindas resa anses göra det, då filmen föregåtts, och inspirerats, av Ann-Marie Ljungbergs bok Resan till Kautokeino, och av avslöjandet i norsk media att vuxna män i Kautokeino under flera år utnyttjade tonårsflickor sexuellt i utbyte mot varor.
Jorindas resa gör inga anspråk på att vara dokumentär. Wajstedt är en konstnär. Jorindas resa är ett konstverk. Och som bra konst bör göra, väcker den ett konstruktivt obehag hos betraktaren. Ett obehag som berättar att här finns ett ansvar att ta, här finns frågor som bör ställas högt, som bör upprepas tills de får svar.
De butohinspirerade danssekvenserna ger en stark bild av ångest. I en liten och frustrerad roll gestaltar regissören själv en ytterligare relation kvinnor ofta har till de patriarkala strukturerna – den ständiga väntan på aldrig infriade förhoppningar och löften. The Knife följer känsligt Jorinda musikaliskt.
Hur ska Jorinda hitta sig själv och tråden i sitt liv, anknytningen både bakåt och framåt i tiden? Hon tänker på sin Áhkko* medan hon kämpar sig fram genom snöyran. Hon tänker på barndomsvännens ord: ”Du kan väl stanna här?”
Men den röda tråden trasslar ihop sig. Ångesten stiger från marken med gapande, svart mun. Och Jorinda faller.
*Farmor/mormor på samiska.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST