Carolina Falkholts Övermålning i Nyköping

”Finns det några fruktansvärda ord att förstöra?”

2014-01-24 | Bella Frank padlock

INRIKES

Kommunen i Nyköping som tidigare har bett konstnären Carolina Falkholt att måla om ett av sina verk, Övermålning, omprövar nu frågan. Nytt beslut kommer tidigast i nästa vecka. – Jag hoppas de tar sitt förnuft till fånga, säger Carolina Falkholt som nästa månad reser till Egypten för att måla graffiti tillsammans med egyptiska konstnärer intill Tahrirtorget.

Läs också tidigare intervjuer med Carolina Falkholt. ”Jag har alltid gjort motstånd mot det normativa” då Feministiskt Perspektiv mötte henne på Kulturhuset, och om hennes verk på Söndrumsskolan i Halmstad ”Graffittakonst blir del i undervisningen”

– Jag hoppas de tar sitt förnuft till fånga, säger Carolina Falkholt när vi talas vid efter en vecka då hennes verk har diskuterats i tv, tidningar och sociala medier och som under torsdagen också spreds internationellt i tidningen The Independent.

Verket som står inför risken att målas över heter just Övermålning. Under processens gång har Carolina Falkholt, också känd som Blue, målat nedsättande ord som ofta riktas mot kvinnor, och inte minst mot tjejer i högstadieåldern. Sedan har hon målat över orden med en stor färgrik målning med delar av en abstraherad kvinnokropp där en bland annat ser två fötter och en vagina i den stil som är karaktäristisk för henne med svarta fiskfjällsliknande fält.


”Viktigt prata genus”

Carolina Falkholt har svårt att förstå reaktionerna från Nyköpings kommun som i förra veckan bad henne måla om sitt konstverk till något mer ”subtilt”. Och då hon vägrade meddelade kommunens ansvarige för barn-, utbildnings- och kulturfrågor Susanna Mörner förra fredagen att kommunen tänkte måla över verket de hade beställt.

Sedan dess har olika bud kommit och det är nu oklart vad som kommer att hända med det. Klart är att Varbergs kommun har lagt ett bud på verket, de vill inte se det övermålat, samtidigt har Nyköpings kommun dementerat att det är till salu. Och nu har alltså rektorn för den nybyggda högstadieskolan som ska öppna först i höst, Harke Steenbergen, sagt att han ser pedagogiska poänger med det.

– Högstadiet är den ålder då väldigt mycket kretsar kring genus och då är det såklart viktigt att prata om det. Det kan bli utgångspunkt för en mängd diskussioner kring konst, censur, normer och feminism, säger Carolina Falkholt som hade önskat att någon hade talat om de här frågorna och om feminism när hon själv gick i högstadiet så att tjejerna inte blir lämnade ensamma med ord som ”hora” till exempel.



Konst i undervisningen

Ibland kallar hon sitt måleri för Grafitta, och temat med nakna kvinnokroppar och vaginor har hon utgått ifrån flera gånger tidigare. Bland annat målade hon ett verk på Söndrumsskolan i Halmstad i höstas. Även då kom det politiska reaktioner på hennes verk. Då var det folkpartisten Håkan Wallin som menade att motivet var olämpligt. Men konstverket där står kvar och har nu i stället kommit att inbegripas i undervisningen. En av Söndrumsskolans rektorer, Hans Åkerlund, förklarade för Västnytt under torsdagen att verket bidrar till diskussioner kring könsroller, feminism och jämställdhet.

Hela processen kring verket Övermålning har Carolina Falkholt fotodokumenterat och dessa bilder kommer att resultera i ett separat verk. För hennes målningar och projekt, liksom platserna hon målar på, hänger samman som i en lång kedja. Hon reser och målar på olika ställen i Sverige och utomlands. Förra sommaren deltog hon i konstbiennalen X-Border som sträckte sig från Luleå i Sverige via Rovaniemi i Finland till Severomorsk i Ryssland, en militärstad som vanligtvis är stängd för alla besökare. Carolina Falkholt målade i alla tre städerna, och nu har invånarna i Severomorsk bett henne komma tillbaka för att måla mer.


På väg till Tahrirtorget

I veckan ska hon till Uppsala och diskutera ett kommande, offentligt verk, senare i kulturhuvudstaden Umeå, och i början av februari ska hon alltså resa till Kairo i Egypten för att delta i journalisten och fotografen Mia Gröndahls projekt Women On Walls. Tillsammans med egyptiska konstnärer ska de utgå ifrån kvinnors situation för att skapa graffiti på väggarna intill Tahrirtorget.

Hennes verk utgår alltid ifrån hennes egna erfarenheter och från hennes egen situation och tankegångar. Att vara kvinna har format henne och därför hänger hennes frågeställningar ofta ihop med feministiska tankar och utgår från det icke-normativa som Feminstiskt Perspektiv skrivit om tidigare. Därmed inte sagt att syftet med hennes konst enbart går ut på att förmedla politiska budskap.

– Jag skulle inte ge mig själv och min konst en sådan instrumentell uppgift. Min konst utgår ifrån mig. Jag vet inte om en kan uttala sig om vad feministisk konst är men en kan göra en feministisk läsning av konst, säger hon och pekar på att vad som är feminism hela tiden är i förändring:

– Feminismen utvecklas hela tiden baserat på människors erfarenheter.


Ord som trycker ner

I processen är det viktigt för Carolina Falkholt att utgå inte bara ifrån sig själv utan också ifrån platsen där målningen äger rum. Därför har hon visserligen börjat tänka på vad som kan fungera i Kairo, men mycket av arbetet kommer att ske när hon själv är i miljön kring Tahrirtorget och har träffat dem hon ska jobba med. Hon har en önskan om att spinna vidare på temat Övermålning och funderar på om det inte finns motsvarande ord på arabiska. Att sexuella trakasserier och övergrepp är vanliga i gatumiljön i Egypten är vida känt, och det finns i hennes tankar, men hon återkommer till orden, de som trycker ner kvinnor.

– Det finns så mycket som ligger begravt i skällsorden och jag funderar på om vi kan skriva ner de orden och sedan måla över dem. Hur fungerar det? Vad innebär en sådan handling? Det är sådana frågor jag får bära med mig dit: Finns det några fruktansvärda ord att förstöra?

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: