Typiskt utbud.

Feministiska förebilder ska utmana Halloween-utbudet

2013-10-31 | Julia Eriksson padlock

EKONOMI

I torsdags arrangerade Unga Feminister en Halloween-aktion på Drottninggatan i Stockholm. De vill med aktionen visa alternativ till det könsstereotypa utbudet i affärerna, och har goda erfarenheter av sin senaste aktion som gav både uppmärksamhet och fler medlemmar.

FAKTA UNGA FEMINISTER

Bildades 2011.

Såg och ser ett stort intresse hos unga för en feministisk politik.

Riktar sig mot alla i åldern 13-26.

Finns över hela Sverige.

Är Sveriges enda feministiska politiska ungdomsförbund, en samarbetsorganisation till Feministiskt initiativ.

Halloween är här och flickor och pojkar, män och kvinnor kommer att gå man ur huse med de mest uppseendeväckande utklädslarna.

– I dag när vi klär ut oss begränsar vi oss mycket kring könsroller. Tanken är att uppmärksamma hur utbudet för mäns och kvinnors halloween-dräkter ser ut, säger Jacob Nilsson pressansvarig i Unga Feminister.

Jacob Nilsson betonar att tanken med aktionen inte är att försöka hindra någon från att klä sig i de dräkter som finns i butikerna.

– Alla får självklart klä sig som de vill, men vi vill få folk att öppna ögonen och se utanför normerna. Vi vill också inspirera till alternativ genom att klä ut oss till våra feministiska och kvinnliga förebilder. Vi vill på plats föra en dialog med människor om hur till exempel könsrollerna syns i dräkter.


Ute efter dialog

Unga Feminister uppmärksammades i media när de i oktober i år klädde statyer i rosa plagg över hela landet.

– Då ville vi visa att vi finns som organisation och vi ville synliggöra de könsskillnader som tar sig uttryck i samhället i stort, ett av många exempel är statyer.

Jämfört med staty-aktionen är Halloween-aktionen på ett tydligare sätt ute efter dialog.

– Då handlade det mer om form än om innehåll. Visst, vi uppmärksammades i tidningar och media vilket resulterade i en dialog. Men Halloween-aktionen är redan från början tänkt att skapa dialog.

Förutom medial uppmärksamhet bidrog staty-aktionen till att organisationen växte.

– Vi växte med flera hundra medlemmar på några dagar, och vi växer fortfarande. Vi är nu 1 500 medlemmar och hoppas på fler. Vi är en samarbetsorganisation till Feministiskt Initiativ och ska kampanja tillsammans med dem nu när det blir valår, vilket vi verkligen ser framemot, säger Jacob Nilsson.


Övre raden fr v: Rosa Häggbom, Anna Wiklander, Hannah Bergenman, Jacob Nilsson.

Nedre raden fr v: Lisa Palm, Emma Nilsson, Sonia Vall.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: