Försvarar varandras rättigheter
2013-09-06 | Sholeh Irani 2
UTRIKES
Sally Toma är kristen kopt och vänsteraktivist, Mohammed Tolba är salafist och muslimsk ultra-konservativ. De är allierade och har ingått en pakt mot utanförskap. Mötet mellan henne och honom, liksom mellan många andra i deras kretsar i Kairo, är resultatet av de många frön som planterats sedan revolutionen 2011 på Tahrir-torget.
Sally Toma om hur revolutionen gav kvinnor röst
Sally Toma och Mohammad Tolba var i Sverige på inbjudan av Anna Lindh-stiftelsen och deltog i ett seminarium på Medelhavsmuseet i Stockholm. Det är inte många gemensamma politiska värderingar som förenar dem. Pakten handlar om respekt för olikhet och kamp mot utsatthet och marginalisering i det postrevolutionära egyptiska samhället. De talade om sina motivationer och kampmetoder.
– Både jag som kopt och Tolba som salafist uppfattas som minoriteter i Egypten. Vår utsatthet utnyttjas av regimen i sina försök att monopolisera makten. Vi betalar för de brott som andra begår, vi fruktar varandra, vi avhumaniseras både av samhället och av varandra. Redan på Tahrir-torget startade aktivister inter-religösa dialoger. Vi upptäckte att vi kämpar för ett fritt Egypten och att konflikten i vårt land inte har med religioner att göra. Vi måste lära oss att leva med varandra, menade Sally Toma.
Ny generation
Toma är ett känt och respekterat namn i Egypten. Hon är en av initiativtagarna till sit-in-aktionen som pågick under 18 dagar på Tahrir-torget 2011 och som ändrade Egyptens historia med Mubaraks fall. Hon är initiativtagare till gerillateater-kampanjen ”kazebon” – ”lögnarna”. Gruppen visar filmer med syftet att avslöja militärens brutalitet i olika fattiga bostadsområden. Kazebon var framgångsrika under militärens makt efter Mubaraks fall. Senare, när Morsi valdes till president, visade gruppen även filmer om brödraskapets våld och manipulation av sanningen. Till yrket är Sally Toma psykolog. Hon är även grundare av det socialdemokratiska partiet i Egypten som hon senare lämnade i protest mot de, enligt henne, äldre som tog över partiet.
Mohammad Tolba är salafist fast med modifikationer. Salafist rörelsen är känd för sina strikta ultraortodoxa tolkningar av islam. Männen har i regel långt skägg och kvinnorna bär burka. Även inom salafist-rörelsen finns ett brett spektrum av grupper med varierande politiska tillhörigheter och religionstolkningar. Det finns sekter som inte blandar sig i politiska frågor och de som bildar politiska partier och strävar efter politisk makt. Men allt mer visar det sig finnas en yngre generation av salafister, ofta högutbildade storstadsbor som är trötta på de äldre ledarnas tolkningar och utmattade av utanförskapet i samhället.
Vägrar partipolitik
En av dessa nya ungdomsorganisationer som inte underkastar sig traditionalisterna är Salafyo Costa. Mohammad Tolba är en av grundarna av denna kontroversiella salafist-grupp, som av övriga salafist-grupper anklagas för att vara förrädare och liberaliserade. Salafyo Costa liknar mer ett nätverk av unga salafister tillsammans med bland annat kristna kopter och vänsteraktivister. Tolbas personliga Facebook-sida har nära 45 000 fans och gruppens medlemsantal växer. Salafyo Costa söker främst närma sig unga sekulära och kopter och vägrar gå i pakt med vare sig Salafist partiet El Nour heller Muslimska brödraskapet. Gruppen säger sig vara lojal med kraven från revolutionen 2011.
Tolbas utseende avviker något från den stereotypa salafisten. Han klär sig mer urbant och modernt men ett långt trimmat skägg som kännetecken för hans salafism. Han möter min blick under intervjun, till skillnad från extremreligiösa män, som i regel tittar bort och undviker ögonkontakt med en främmande kvinna på grund av religiösa påbud.
– Vi som salafister förtrycktes i Egypten under Mubarak och behandlades illa. Vi fick inte ens befinna oss i turistområden i vårt eget land under semestern, polisen stoppade mig och min fru på vägen bara för att vi såg ut att vara salafister, berättade Tolba.
Vill integreras för Egypten
Tolba håller med Toma om att militären och brödraskapet polariserar samhället genom att avhumanisera motståndaren och minoriteterna. Detta har blivit ännu mer intensivt efter 30 juni-revolten och general El Sissis maktövertagande, hävdar de.
Mohammed Tolba stödjer inte brödraskapet och vill gärna visa att Salafyo Costa är en modern rörelse med ortodoxa religiösa troende som vill integreras med andra grupper, detta för Egyptens skull.
– Många unga vänsteraktivister har försvarat salafisternas rätt att kunna betrakta sig som egyptier och som medborgare ta ställning i politiska frågor. Ledarna sade till unga salafister att de inte fick ansluta sig till ”gudlösa vänsteraktivister” på Tahrir. Det gjorde jag och många av mina vänner. Under Morsi var det vänsteraktivister som protesterade när en ung salafist mördades av polisen 2012 i Alexandria. Jag hjälpte kompisar som är kopter och som satt fast i någon protestaktion att fly därifrån. Vi försvarar varandras rättigheter och motarbetar avhumaniseringen av den andra.
Salafister som sköld
Sally Toma har liknande berättelser om hur hon och hennes kamrater stod vid salafisternas protester. Toma som är motståndare både till militären och brödraskapet blev till och med skadad i en våldsam demonstration genom att försvara salafisterna.
– Min farbror var så arg att jag inte bara gick till salafisternas demonstration utan även blev skadad för deras skull, istället för moder Maria! ”Hur ska jag förklara detta för andra kopter…!”, undrade farbror.
Både Toma och Tolba delar åsikten att brödraskapets ledare utnyttjade salafisterna för sin maktkamp under sitt styre och senare vid Morsi-anhängares demonstrationer och blodbadet som ledde till hundratals dödade och skadade.
– Brödraskapet offrade salafisters liv och använde dem som mänsklig sköld. Det var mest de som mördades av militären och polisen under de senaste demonstrationerna. Militären ser dem som terrorister och brödraskapet använder dem som redskap. Brödraskapet agiterar för att de ska bränna kyrkor medan polisen inte lyfter ett finger för att beskydda kyrkorna. Kopter ringer till polisen men de säger sig inte ha resurser till att komma dit. Polisen säger till kopter som ropar på hjälp att lämna kyrkan och gå därifrån. Militären har ingenting emot att kyrkor bränns och kristna förlorar hus och hem. Det är egentligen staten som bär ansvaret att skydda medborgarna, understryker Toma.
Ingenting gemensamt
Sally Toma och Mohammed Tolba kommer från skilda världar, de möttes först på Tahrir och lärde sig respektera varandras rättigheter. Vad förenar Sally Toma som kvinna och vänsteraktivist med en salafist?
– Ideologiskt? Ingenting! Salafister är emot allt jag tror på! Jag avfärdar deras ideologi, men det gör jag med många andra liknande, fast jag kan leva tillsammans med de människorna. Om de säger att jag som kvinna ska beslöja mig säger jag, som vänstermänniska, absolut nej. Jag ser annorlunda på en salafi vid makt och en salafi utan makt. Om salafister tar över den politiska makten, då kämpar jag emot dem! Jag är emot varje form av fascism, militärt eller ideologiskt.
– Det vi har gemensamt är Egypten som land. Det som förenar mig som kvinna och honom som salafist är att vi båda är marginaliserade och missförstådda, utan stöd för att integreras i samhället. Han är en salafist som inte är vid makten. Salafister är ingen politisk organisation som Muslimska brödraskapet är. Det handlar mer om en tro och religiös sekt. Det är orättvist att de ska betala priset för de politiska grupper som begår brott i Egypten.
Vägledande tro
När jag frågar Mohammad Tolba om hans ideala styre vore den saudiarabiska regimen svarar han nej.
– Jag är för ett samhälle som respekterar mänskliga rättigheter. Saudiarabien är ingen religiös stat, det är en regim baserad på tradition. Enligt min mening vägleder religion människor. Islam talar inte om hur man ska skötta hälsoministeriet. Det är experter inom hälsofrågor som ska göra det, annars dör människor och människans liv är det mest värdefulla enligt min islam. Religiösa ledare ska inte styra politiken. Det var problemet med det Muslimska brödraskapet. De utsåg människor till regeringsposter som var religiösa, men inte experter. Det är ”haram” enligt min salafist-tro, säger Tolba.
Men om salafister någon gång får makten att styra, skulle Sally kunna gå i sin kortärmade klänning, skulle jag kunna dricka alkohol?
– Ja, eftersom vi inte ska tvinga vår tro på andra. Fast jag är inte säker om frågan med alkohol. Det måste vara upp till hur majoriteten röstar om förbud mot alkohol, det handlar om majoritetens tro och det är en hälsofråga och handlar om medborgarnas trygghet.
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.
Intressant! Tack för en bra artikel.
håller med, intressant och viktigt att dessa personers synpunkter dokumenteras. En vacker dag kan man behöva gå tillbaka och påminna dem och det har sagt.