Från vänster: Maryam Iranafar, Sara Bouaziz och Erica Li Lundqvist.

#sthlmpride13: Stort intresse när islam och hbtq diskuterades

2013-07-31 | Bella Frank padlock

INRIKES

Islam och hbtq-frågor är inte en omöjlig kombination, och det pågår också en teologisk debatt inom delar av islam kring detta. Det sades under ett till brädden fullt seminarium med titeln Islam och hbtq på Pride House i Stockholm under onsdagseftermiddagen.

– Det går att tolka islam så att mänskliga rättigheter inklusive hbtq-rättigheter respekteras. Men bland mainstreammuslimer är många negativt inställda. Vissa menar att ”jag dömer ingen” och säger att det inte är haram [förbjudet] att vara homosexuell, utan att det är handlingarna som är förbjudna.

Det sade Sara Bouaziz från RFSL Gotland som konverterade till islam för drygt 20 år sedan under seminariet som fylldes snabbt. Flera besökare tvingades vända i dörren och trycket var så stort att arrangörerna snabbt drog upp planer på ett nytt seminarium på samma tema under torsdagen.

Hur det kan vara att leva som troende muslim och hbtq-person, samt hur homosexualitet behandlas inom islam var några av de frågor som diskuterades under seminariet som arrangerades av Feministiskt initiativ och leddes av Maryam Iranfar.

Koranen säger inte så mycket om homosexualitet utan är relativt otydlig i frågan. En passage som brukar refereras är hur gud straffar Sodom och Gomorra för deras synder. I historien om Lot beskrivs sexuella handlingar då män ”går, upptända av lust, till män i stället för till kvinnor” som ”skamliga handlingar”.


Hadither hårdare än Koranen

Personer som ifrågasätter huruvida denna passage fördömer just homosexuella handlingar, eller andra handlingar som också förekom i Sodom och Gomorra menar att det som fördömdes var de övergrepp som begicks snarare än den homosexuella akten i sig.

– Det finns inte så mycket tydligt i Koranen som säger att homosexualtiet är fel, man ska inte göra som Lot, men det var mycket som hände i Sodom och Gomorra, sade Sara Bouaziz.

Erica Li Lundqvist, islamolog från Lunds universitet, förklarade att även om Koranen inte säger så mycket så utvecklas synen på homosexualitet i haditherna, det vill säga de skrifter som samlar utsagor kring vad profeten Mohammed sade och gjorde under sin livstid. Det finns ett stort antal hadither som har nedtecknats av olika personer med olika grad av närhet till profeten och som därmed har olika status och legitimitet.

– Koranen är ganska otydlig framför allt vad gäller straffet för homosexualitet eller samkönad sexualitet. Vad man använder sig av är hadither.

– Det finns hadither som är tydliga och som säger att det de männen gjorde är olagligt och ska straffas med döden, och det har använts för att lagstifta mot homosexualitet, förklarade hon.

Men det finns också ett annat skäl till varför homosexualitet ofta ses som ett allvarligt brott inom islam och det är att det faller in under utomäktenskapliga handlingar vilket är ett allvarligt brott enligt islam:

– Det är ett av de värsta brotten och det är höga straff på det. Det går i gruppen av straff för handlingar som är utomäktenskapliga, eftersom en grundbult inom islam är det heliga äktenskapet mellan man och kvinna, fortsatte Erica Li Lundqvist som skriver sin doktorsavhandling om homosexuella män i Beirut, Libanon.


Ser sig inte som homosexuella

Erica Li Lundqvist poängterade dock att många män som har sex med män inom den muslimska världen inte definierar sig som homosexuella. Vissa ser det endast som att de har just sex med män, men att det inte påverkar deras sexuella identitet.

En del ser det som en övergående fas, i väntan på det kommande heterosexuella äktenskapet. Om detta talade även Fredrik Apollo Asplund som har bott i perioder i Syrien och Libanon och som tidigare i år rapporterade från gayvärlden där under namnet Professor Bög i Sveriges radios Verkligheten i P3.

Han berättade om att de män som har sex med män från arbetarklassen i Syrien som han mötte, ofta inte definierade sig som homosexuella. De stod också långt ifrån den gayvärld som killar från medelklassen, ofta västinfluerade, rör sig i, menade Apollo som åkte till Libanon för att skriva sin kandidatuppsats.

– Först tyckte jag att de var fega för att de inte ville kalla sig hbtq, men sedan tänkte jag ”vem är jag att döma?”.

– Mitt intresse är mycket klass och ekonomi och jag ställde inte direkt religiösa frågor i mina intervjuer, och bara en av tolv informanter till uppsatsen tog upp religion som ett problem, sade han och förklarade att ett mönster han sett var att män från arbetarklassen i mindre utsträckning hade problem att få ihop religion och sexualitet, medan män från medelklassen hade större konflikter kring frågorna:

– Det var mer ångestfyllt bland medelklassen, de som har konsumerat gaykultur sedan barnsben.

– Men det finns tryck också från den vita homonormativa västnormen som också var förtryckande, inte bara religion, sade Apollo som uppmanade den svenska hbtq-världen att också rannsaka sig själva och sin syn på muslimer – hbtq-personer är inte befriade från rasism och islamofobi påpekade han.


Kreativa fatwor

Även transsexualitet finns det olika syn på inom islam. Det har uttalats flera fatwor, föreskrifter som ges av muslimska lärda, bland annat i Iran, men också i Egypten, om att transsexuella ska accepteras.

Trots Irans officiella hbtq-fientliga hållning har landet en mer progressiv attityd gentemot transsexuella och i landet genomförs flest könskorrigerande operationer i världen efter Thailand.

– På en föreläsning i Beirut fick jag höra att det finns många kreativa fatwor inom shiaislam som jag inte hade en aning om, och föreläsaren förklarade att det har att göra med att det viktigaste anses vara att rädda ett liv och eftersom risken för självmord är stor inom den här gruppen så ses det som viktigt, sade Apollo.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: