En av världens främsta feministiska konstnärer är i Sverige. På Magasin 3 pågår sedan förra veckan en utställning av Mika Rottenberg som behandlar teman som kroppar i arbete, synen på slutresultatet, hur iakttagare blir involverade i verken, hur rummen på olika sätt ockuperas av konsten.
I Sneeze to Squeeze sitter en man som krullar tår med målade naglar och nyser repetitivt, ibland kommer det ut en kanin ur hans stora näsa, ibland ett köttstycke. I övrigt återkommer de arbetande kvinnokroppar som sedan länge har stått i fokus för Rottenberg. Surrealistiska processer de- och rekonstruerar det vi är vana vid att betrakta som avvikande som vackert och vanligt – det äckliga blir mer fascinerande än frånstötande, det skrämmande kan bli sensuellt utan att erotiseras som en trött mansfantasi av det lagom skrämmande slaget. Rottenberg har tidigare visats i mindre format av galleriet Andréhn-Schiptjenko men Magasin 3 och curatorn Tessa Praun presenterar den första stora utställningen av henne.
En annan kvinnlig konstnär som tidigare bara har visats i mer begränsade svenska sammanhang presenteras nu i en separatutställning av megaformat på Moderna Museet. Hilma af Klint. Abstrakt pionjär som har öppen vernissage i dag har redan rönt stor uppmärksamhet, även internationellt. Vissa av verken är gigantiska och alla är magnifika. Det är otvivelaktigt en stor konstnär som nu inkluderas i konstens kanon på ett mer genomgripande sätt än som tidigare har varit möjligt. Utställningen är vidunderligt vacker och kan ses med behållning alldeles oavsett den intrikata historien om hur Hilma af Klint inte tillät sin samtid att se vad hon arbetade med och vad det kan komma sig? Af Klint har redan mött en stor publik men frågan är om det inte är nu hon möter sin rätta kontext, för första gången?
Där Rottenberg kompletterar konceptkonstens kanon med klassiskt kvinnliga uttryck, attribut och metoder som kroppar, degar, naglar, läppar innehåller Himla af Klints konstnärskap också andra aspekter än samtida manliga modernisters och i ljuset av dagens feministiska hyllande av kvinnokön är associationen till kvinnokroppens intimare delar överväldigande i betraktandet av Hilmas monumentalmåleri.
För den feministiskt orienterade konst- och kulturintresserade är båda utställningarna värda ett, eller flera, besök.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST