Häromdagen berättade min nioåriga dotter om ett gratis onlinespel som hon spelat. Det handlade om att måla över finnar, sa hon. Jag förstod inte riktigt vad hon menade, men hon kunde visa mig.
På en gratis spelsida kallad spela.se kunde man hitta en flik märkt med TJEJSPEL. Därunder fanns spel som Laga mat, Sköta barn, Nagelstudio, Välja kläder, Dejting och Bröllop. Någon flik med KILLSPEL fanns inte på sidan, de andra flikarna var istället märkta med ord som ÄVENTYR, ACTION och RACING.
En av kategorierna under TJEJSPEL var Skönhet. Där fanns en lång rad spel med namn som Scrub och peel makeover, Makeover skönhetssalong, Ansiktsbehandling, Beauty resort, Skönhetshemlisar och Makeover inför skolan.
Under Makeover inför skolan kunde man, efter att ha genomlidit en 30 sekunder lång reklamsnutt där en barbieliknande kvinna talar om att hon älskar att vara blond, läsa vad spelet handlar om:
"Rengöring, ångbad och krämer - vem visste att det krävdes så mycket jobb att göra sig redo för skolan?"
Självskador, självmordsförsök, ätstörningar, anorexia, sömnsvårigheter och ångest. Psykisk ohälsa är den största enskilda orsaken till ohälsa bland unga kvinnor. Det finns en utbredd psykisk ohälsa bland barn och unga och ett stort antal undersökningar visar att den ökar år från år.
Och vad gör vuxenvärlden åt detta?
Tapetserar städerna med bilder på trådsmala, retuscherade fotomodeller, fyller datorer och TV-rutor med samma sorts bilder och publicerar spaltmeter med skönhetstips i tidningar och bloggar. Överallt säljs "nutritionbars" som ska ersätta måltider för att reducera vikt.
Vuxna förfasar sig över att flickor skär sig och svälter sig och pekar menande på ungdomarnas omoraliska tävlingar om vem som är snyggast på Facebook.
Men det är inte tonåringarna som är ansvariga för skönhetshetsen i vårt samhälle. Det är inte de som uppmanar lågstadieflickor att göra en makeover innan de går till skolan.
Spela.se utger sig för att vara en familjesida där både barn och morföräldrar ska kunna hitta något som passar dem. Sidans utseende är solklart riktad till barn med färgglada bilder i serietidningsstil och en söt, gul drake som logotype. Flickor har tilldelats en egen avdelning som odlar de speciella förväntningar som vuxna har på flickor som ska bli kvinnor.
Detta är vuxenvärldens erbjudande till sina döttrar och budskapet är inte svårtytt: Flickkroppar duger inte som de är.
Det här är helt skruvat ju. Bra att du skriver om det! Allmänt så tycker jag att spelindustrin har stora problem med att porträttera kvinnor (för att inte tala om HBTQ-människor).