Kvinnofridslinjen har fått en uppdaterad version av hemsidan.

Kvinnofridslinjen fyra år

2011-12-23 | Gerda Christenson padlock

INRIKES

Kvinnofridslinjen, den nationella stödtelefonen för kvinnor som utsatts för hot och våld har fyllt fyra år. I samband med det har hemsidan uppdaterats.

FAKTA/Kvinnofridslinjen

Till Kvinnofridslinjen kan den ringa som vill fråga något eller tala med någon om sina upplevelser av våld eller hot. De som tar emot samtalen har tystnadsplikt och det går att välja att vara anonym.

Även den som är anhörig eller vän är välkommen att ringa till Kvinnofridslinjen, 020 - 50 50 50.
Samtalet syns inte på telefonräkningen.

Den som är hörselskadad eller har nedsatt talförmåga kan ringa till texttelefonen 020 - 21 22 23.
För den som inte talar svenska eller engelska finns möjlighet till tolkservice på de flesta språk som talas i Sverige.

Den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) i Uppsala. Nu i vinter har stödtelefonen funnits i fyra år. På själva fyraårsdagen lanserade NCK en uppdaterad version av Kvinnofridslinjens webbplats.

– Antalet besök på webben ökar ständigt, och vi hoppas att de nya förändringarna ska göra det lättare att hitta det man söker, säger Annika Engström, webbredaktör på NCK.

På hemsidan finns information om vad som menas med fysiskt, psykiskt och sexuellt våld. Där finns också exempel på frågor som de som jobbar på stödtelefonen får, och vad de svarat på dem.

– Vi vet att många börjar med att besöka webbplatsen för att senare våga ringa, säger Annika Engström.

NCK planerar nu att utöka webbplatsen med mer utförlig information på fler språk.

Kvinnofridslinjen är öppen varje dag, dygnet runt, även under jul- och nyårshelgerna.


www.kvinnofridslinjen.se

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: