Christine Kelly, talesperson för Conseil Supérieur de l'Audiovisuel.

Ingen Facebookreklam i franska nyheter

2011-09-30 | Gerda Christenson padlock 1

EKONOMI

”Gilla oss på Facebook” eller ”Följ oss på twitter” är kommentarer som ständigt möter oss i media numera. Få tänker på att de återkommande kommentarerna om de sociala nätverken innebär reklam för företag som faktiskt tjänar miljarder på att vi gynnar just dem.

Det har den franska mediemyndigheten Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (CSA) tagit fasta på när den i våras förbjöd sådana kommentarer i tv och radio. I Frankrike är sådan reklam för, eller främjande av, vinstdrivande företag förbjudet sedan 1992. Därför får företagsnamnet endast nämnas om det är en del av själva nyheten. Istället får uppmaningen bli det mer neutrala ”Följ oss via sociala medier”.

– Varför gynna Facebook, som är värt miljarder dollar, när det finns andra sociala nätverk som kämpar för erkännande. Det vore att snedvrida konkurrensen, sa Christine Kelly, talesperson för CSA, till The Guardian när beslutet offentliggjordes.


Läs mer i The Guardian.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer


20111003 - Cajsa Carrén

Bra förslag!

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: