Hur förhåller vi oss inom medierna till hatarna bland våra läsarkommentarer på nätet? Det var ett av flera teman när nätverket KLM – Kvinnor som Leder Medier höll seminarie i veckan. Maria Ripenberg, tillförordnad kulturchef på Upsala Nya Tidning, föreläste på temat, och det var dessutom rubrik till en av de fyra workshops som hölls under eftermiddagen.
Maria Ripenberg pekade på skillnaden mellan tidningarnas sätt att förhålla sig till kommentarer på webben jämfört med hur de ser på insändare i papperstidningen, där de ställer betydligt högre krav på insändarna. Hon ifrågasatte tidningarnas syfte med nätkommentarerna, och menade att många medieföretag fram till nyligen valt att blunda för kommentarernas funktion som spridare av rasistisk propaganda.
Högerextrema krafter har tagit över kommentarsfälten, och sen har de kunnat påstå att kommentarerna på nätet är uttryck för en dold folklig inställning, även om det egentligen bara är de själva som skrivit där.
Eftersom moderering av nätkommentarer tar mycket tid från journalisterna, har flera tidningar också valt att överlåta modereringen till externa företag. Men genom att göra det avsäger sig medierna en del av sitt publicistiska ansvar, betonade Ripenberg.
Maria Ripenberg tyckte att det var dags för medierna att välja mellan att ta publicistiskt ansvar eller att avstå från kommentarsmöjlighet.
Mediernas mål med kommentarerna
Eftermiddagens workshop på temat utgick från frågan om varför medierna alls har skapat kommentarsfunktioner på webben, och vad de har för målsättning med dem. Deltagarna kom från flera olika medieföretag, och det framgick att hanteringen av nätkommentarer skiljer sig från tidning till tidning (eller tv-kanal). Det gällde både vilka artiklar/program som var möjliga att kommentera, hur länge det var möjligt att kommentera, anonymitetsfrågan, och om de använde sig av förhandsgranskning eller eftermoderering.
Att tidningarna har infört möjlighet till nätkommentarer har ofta varit för att det ”är tekniskt möjligt”, och för att ”alla andra” gjort det. Dessutom har det setts som ett sätt att få in tips, och att knyta läsarna närmare tidningen. Men de flesta menade att huvudskälet till att införa kommentarsfunktioner var för att tidningarna vill uppmuntra debatt.
– Men håller man inte i debatten så försvinner den demokratiska funktionen, konstaterade Ripenberg.
Ansvarig för dagen var journalisten och ledarskapsutvecklaren Cecilia Zadig. Förutom temat om näthatarna bjöd dagen på föreläsningar om aktuella mediefrågor både lokalt, nationellt och internationellt.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST