Amineh Kakabaveh, ordförande i Varken Hora Eller Kuvad och Gertrud Åström, ordförande i Sveriges Kvinnolobby.

Öppet brev till Nyamko Sabuni: Förbjud tvångsäktenskap i lag!

2011-06-24 | Gertrud Åström , Amineh Kakabaveh padlock 1

OPINION

Inför tvångsäktenskap som brottsrubricering, förbjud förberedelser till barn- och tvångsäktenskap och förenkla upplösning av tvångsäktenskap. Det är några av de krav Gertrud Åström, ordförande i Svensk Kvinnolobby och Amineh Kakabaveh ordförande Varken Hora Eller Kuvad riktar till jämställhetsminister Nyamko Sabuni i ett öppet brev.

I veckan hedrades Pela Atroshis minne. Det vill Sveriges Kvinnolobby och Varken Hora Eller Kuvad uppmärksamma med krav på att barnäktenskap, arrangerade äktenskap och tvångsäktenskap ska förbjudas i svensk lagstiftning.

Vi vet att kvinnor och flickor lever i äktenskap som de tvingats in i av sina föräldrar. Ungdomsstyrelsens rapport Gift mot sin vilja (2009:5) visar att omkring 70 000 unga flickor och pojkar i Sverige uppger att de inte fritt kan välja vem de ska gifta sig med.

I Sverige har åldersgränsen för äktenskap varit 18 år sedan 1969. Enligt 15 kapitlet 1 § i äktenskapsbalken kan dock dispens ges ”om särskilda skäl finns”. Detta strider mot FN:s Barnkonvention och artikel 16 i Kvinnokonventionen som slår fast att ”Barns trolovning och giftermål skall inte ha någon rättslig verkan och alla nödvändiga åtgärder, inklusive lagstiftning, skall vidtas för att fastställa en minimiålder för äktenskap och för att göra officiell registrering av äktenskap obligatoriskt”. Tvångsäktenskap och barnäktenskap är ett allvarligt brott mot mänskliga rättigheter.

Sveriges Kvinnolobby och Varken Hora Eller Kuvad välkomnar det initiativ som regeringen tagit till att utreda möjligheterna för att kriminalisera tvångsäktenskap. Vi vill påskynda denna process och kräver att:

• Tvångsäktenskap införs som brottsrubricering
  • Förberedelse, genomförande och medhjälp till tvångsäktenskap och barnäktenskap skall förbjudas.
  • Alla möjligheter till dispens för en omyndig person att gifta sig skall tas bort. Att viga barn skall vara en kriminell handling.
  • Upplösning av de äktenskap som har skett mot minst en av parternas vilja ska förenklas.

Stockholm 2011-06-22

Gertrud Åström