Doggie handlar om en hund med människoansikte som ger sig ut på en kaosartad odyssé efter att han blivit lämnad av sin tik och sina hundbarn. Det blir en irrfärd genom världens länder, en resa som för med sig både vänner och fiender. Det är en klassisk äventyrsskildring med intertexter till allt från Disney till Homeros.
Doggie beskrivs som en tecknad saga och visst omges den av ett sagoskimmer. Men den är definitivt avsedd för lite större barn. Otrohetsaffärer, mord, svek, sexscener och våldsamheter växlas med My little pony och fluffiga hundöron.
Huvudkaraktären lever ett dekadent liv och tar för sig rikligt av allt livet har att erbjuda. Det är främst mänskligt konnoterade lidelser som till exempel sex, alkohol eller ära. Men får han en boll kastad mot sig glömmer han allt och hundsidan tar över. På så sätt är det som att Karlström suddar ut gränsen mellan människa och djur.
Det finns också andra hybrider, bland annat tjurmän och lejonkvinnor samt mer renrasiga och mindre komplexa figurer som ofta kännetecknas av ett enda personlighetsdrag: till exempel lömska katter, ondsinta människor eller ilskna gorillor.
Det är en fantasifull värld man bjuds in till och Sofia Karlström är vass på att förmedla ansiktsuttryck och känslostämningar, albumet innehåller en del riktigt känsloladdade ögonblick. Precis som med gamla stumfilmer lyckas Karlström få fram en dynamik utan att förlita sig på verbal kommunikation.
Min enda egentliga invändning är slutet. (Vill du inte veta hur det slutar bör du stanna upp här.) På de sista sidorna faller hundmannen efter ett antal hårda nederlag i djup sömn och börjar utvecklas till människokvinna.
På sätt och vis liknar detta en klassisk utvecklingslinje där karaktären får en insikt och genom det når en högre form av medvetande, men samtidigt är det en antiutveckling då de mer renrasiga karaktärerna i berättelsen också är de mest enkelspåriga.
De sista sidorna präglas av ett stilbrott, bilderna kännetecknas av en nakenhet och enkelhet som inte funnits tidigare, det är som om man befinner sig utanför historien, och jag förstår inte avsikten. Frågorna hopar sig; kan man se hundmannens utveckling till kvinna som en feministisk intention?
Kanske missar jag en fullständigt uppenbar symbolik eller intertext? Klart står att slutet förvirrar och att hela albumet tyvärr förlorar på det. Eftersom man inte hänger med i vändningen faller berättelsen lite platt.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST