Attenberg av Athina Rachel Tsangari

Stereotypfria debutanter på Göteborgs filmfestival

2011-01-28 | Paula Melkersson padlock

KULTUR

Idag bryter Göteborgs filmfestival ut för 34:e gången i ordningen. Under elva dagar visas 442 filmer från 76 länder i 18 salonger.Feministiskt Perspektiv slog en signal för att se om de har samma sifferkoll på könsbalansen.

FAKTA:

Göteborg International Film Festival

Pågår 28/1-7/2

Biljetter köps enklast på Internet men kl 12.00 den 28/1 öppnas kassorna på Biograf Draken samt Pustervik, Stadsbiblioteket och Bergakungen. Under festivalen håller samtliga biografers biljettkassor öppet varje dag från och med en halvtimme före första föreställning till och med sista föreställnings start.

Priser:

Biljetter 70 kr/st

Festivalpass 30 kr/st

11-dagarspass 350 kr/st (inkl festivalpass)

Rabatterade dagbiljetter (försäljningsstart 28 januari) 50kr/st

Invigningsfestbiljett 295 kr/st (försäljningsstart 15 januari på giff.se)

Alla besökare på Göteborg International Film Festival måste ha ett personligt festivalpass där medlemskap i festivalen ingår. Passet ger tillträde till seminarierna och till Lagerhuset. Det kostar 30 kr.

Källa och mer information: Göteborgs filmfestivals hemsida

Hej, Andreas Degerhammar, programchef på Göteborgs filmfestival. Hur ser det ut med fördelningen mellan kvinnor och män bland upphovspersonerna?

– De exakta siffrorna brukar vi sammanställa först efter festivalens slut, men vi jobbar aktivt på att ha en bra könsbalans. Framför allt är vi väldigt angelägna om att ha en jämn representation bland de mer profilerade filmerna. Men det är dumt att jag inte har några siffror klara nu, det borde jag ju ha.

Hur jobbar ni med det?

– Vi gör 90 % av vårt urval på internationella filmfestivaler och där brukar könsbalansen se enormt dålig ut. Så då har vi som policy att försöka se allt som görs av kvinnor. Det är vår prioritering.

Har du några filmtips till festivalbesökare som vill slippa stereotypa könsroller?

– Oh ja. Ett tips är Attenberg av grekiska Athina Rachel Tsangari som är nominerad till The Ingmar Bergman debut award. Den handlar om en ung kvinna vars pappa ligger för döden samtidigt som hon upptäcker sin egen sexualitet. Det är kul för hon får vara både freaky och galen. Tsangari är nästa stora arty-stjärna det är jag ganska säker på

.

– Sedan har vi en annan debutfilm som också tävlar om Bergmanpriset, The Arbor, en experimentell film som blandar dokumentärt material med dramatisering. Den handlar om pjäsförfattaren Andrea Dunbar som var framgångsrik men dog ung och hade ett tufft privatliv. Regissören Clio Barnard har låtit skådespelare läsa in ljudfiler som hon klippt ihop med filmmaterial från pjäserna och Dunbars miljöer.

– En mer traditionellt berättad debutfilm är norska Limbo av Maria Södahl. Den handlar om en kvinna som åker till sin man som jobbar i Trinidad. När hon kommer dit förväntas hon vara lyxhustru men hon klarar inte riktigt av det. Det är också en intressant könsrollsskildring.

– Och sedan har vi förstås vår retrospektiv över Gunvor Nelson, en av våra största experimentella filmskapare. Hon kommer att vara här, 80 år gammal. Det blir en exposé över ett 50-årigt konstnärskap som vi gärna vill slå ett slag för.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: