Åhléns ska sluta könsmärka barnkläder

2016-04-29 | FemPers padlock

EKONOMI

Den strikta uppdelningen av barnkläder på pojk- och flickavdelningar kommer att upphöra på Åhléns. Till hösten ska storlek få avgöra placering i butiken i stället för kön, både i varuhusen och i webbutiken.

Det beskedet fick Lina Rudin efter att ha riktat kritik mot könsuppdelningen på sin blogg och i sociala medier sedan företaget i sin reklam gått ut med att alla ska få klä sig hur de vill, trots könsåtskillnaden på barnavdelningen.

Det var i samband med att hon letade present till en sjuåring som Rudin noterade de dubbla budskapen.

– När jag gick ut såg jag affischerna från reklamkampanjen som handlar om att kläder inte borde ha åldersgränser. Det är för övrigt en bra kampanj, men kändes konstig när gränserna var så tydliga bland barnkläderna, säger hon till Kvällsposten.

Lina Rudin hade inte väntat sig att Åhlens skulle backa direkt, men blev ändå inte särskilt förvånad över den nya policyn eftersom barn, barnkläder och normer har debatterats en tid. Samtidigt är det vanligaste att kläder könsindelas. Kvällsposten ställer frågan varför och Rudin svarar:

– Jag tänker att det är svårt att släppa det som man alltid har gjort. Det finns en djupt rotad föreställning att flickor gillar rosa. Jag tror också att många som handlar kläder till barn fortfarande efterfrågar den typen av kläder och undrar var flickavdelningen ligger.

Flera har reagerat positivt efter Åhléns besked, men Lina Rudin har också utsatts för näthat. På sin blogg reflekterar hon över detta och hoppas att fler ska höra av sig direkt till Åhléns, inte minst de som välkomnar den utlovade förändringen.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: