För alla namn vi inte får använda" a single from Europa Europa -- an antinational cabaret about migration politics by the art group Ful with music by The Knife.

Europa Europa och The Knife släpper singel

2014-06-04 | FemPers padlock

KULTUR

I dag släpps singeln ”För alla namn vi inte får använda”. Bakom produktionen ligger ett unikt samarbete med bandet The Knife och konstgruppen FUL i projektet Europa Europa som är en antinationalistisk kabaré om europeisk migrationspolitik.

FAKTA/För alla namn vi inte får använda

Av: Europa Europa och The Knife

Musik: The Knife

Text: Nasim Aghili

Sång: Bahareh Razekh Ahmadi, Ellen Nyman, Karin Dreijer, Maya Hald, Rani Nair, Kudzai Chimbaira


Om kabarén:

Medverkar på scen gör bland andra Bahareh Razekh Ahmadi, Ellen Nyman, Karin Dreijer, Maya Hald, Olof Dreijer och Rani Nair.

Musik av Europa Europas husband The Knife.

Manus och regi: Nasim Aghili

I dag släpper bandet The Knife och konstgruppen Ful singeln ”För alla namn vi inte får använda” som en del i projektet Europa Europa som är en antinationalistisk kabaré om europeisk migrationspolitik. Den 6 juni släpps också musikvideo till en av kabaréns nyskrivna låtar med musik av The Knife av videokonstnären Roxy Farhat, framförd av ensemblen. Singel börjar spelas på radio samma dag.

– Varför behöver vi murar mot hjältar? Med den här singeln vill vi istället hylla alla de människor som trotsar EU:s gränskameror, livsfarliga vatten, taggtråd, polisiärt våld och kompakt politiskt motstånd och tar sig över Europas allt mer bevakade gränser, säger Nasim Aghili som skriver manus till och regisserar kabarén Europa Europa och som skrivit texten till ”För alla namn vi inte får använda”.

Låten är en del i kabarén och kommer finnas med i det allsångshäfte som delas ut till publiken i samband med föreställningen. I musikvideon finns danssteg till en ”politisk macarena” som tagits fram av dans- och koreografgruppen Dom Dugliga som publiken erbjuds att dansa med i. Musikvideon kommer att premiärvisas på Moriskan i Malmö och på Internationaldagen i Göteborg den 6 juni och kommer upp på både Europa Europas och The Knifes youtubekanaler samma dag.

– Med singeln och med hela kabarén Europa Europa vill vi skapa ett språk som ser att konsten har potential att spegla alla människor, även de som blivit nekade sitt människovärde. Och vi kommer inte låta den potentialen gå oss förbi, säger Nasim Aghili.

Under många år har medier och den offentliga debatten uppehållit sig vid att prata om migration och migranter i termer av volymer, svårigheter och kostnader för icke-migranter.

– Vi ser det precis tvärtom, och vill istället kritisera de verkligt kriminella, såsom gränspolisen, Frontex och EU:s regeringar, säger Karin Dreijer i Europa Europas husband The Knife.

Bakre raden: Olof Dreijer och Karin Dreijer. Från vänster, främre raden: Ellen Nyman, Bahareh Razekh Ahmadi, Kudzai Chimbaira och Rani Nair.


Den 1 juli har Europa Europa urpremiär mitt under valårets politikervecka i Almedalen, Visby och kommer sedan spelas på utomhusscener i Stockholm, Malmö och Göteborg fram till valet, helt gratis för besökarna.

Kabarén Europa Europa beskriver sig som en del av en stor och växande rörelse som finns på aktivistisk och akademisk nivå, där människor försöker att belysa de brott mot mänskliga rättigheter som Sverige och EU begår varje dag genom den gemensamma asyl- och migrationspolitiken. Bland brotten finns över 23 000 dokumenterade dödsfall på vägen till eller av migrationspolitiska åtgärder i Europa under 2000-talet, massdeportationer till livsfarliga platser, hundratusentals oskyldiga människor inlåsta i förvar runt om i Europa, separerade familjer, rättslöshet för människor utan papper och en omänsklig väntan på besked som kanske aldrig kommer.

– Den migrationspolitik som bedrivs i Sverige och hela västvärlden är vår tids stora skam. De överfyllda båtar med människor som sjunker i medelhavet är en direkt följd av politiska beslut fattade av EU:s regeringar. Det är brinnande akut att riva upp Sverige och EU:s lagar som skiljer på och värderar människor olika endast utifrån vilken nationalitet som står i ett pass, säger Bahareh Razekh Ahmadi, en av scenkonstnärerna i Europa Europa och en av sångarna i ”För alla namn vi inte får använda”.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: