Insamling mot sexism

2014-03-05 | Mårten Färlin padlock

INRIKES

”Varje dag ser vi det - size zero-modeller med insjunkna ögon, poseringar hämtade ur porren, objektifierade kvinnor som klamrar sig fast vid män. Staden som ett galleri för sexistiska annonser. En stad som får kvinnor och flickor att må dåligt.”

Så inleds presentationen av ett nytt projekt inom kampanjen Reklamera. Med hjälp av insamlingsmetoden crowdfunding ämnar de samla in pengar för att finansiera protestannonser mot sexistisk reklam i kollektivtrafiken. Annonserna kommer att publiceras på bussar, i tunnelbanan och på pendeltåg i Stockholm under en vecka. Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby, menar att könsdiskriminerande reklam är en fråga om jämställdhet, men att det inte slutar där:

– Reklamerakampanjens enkätundersökning har visat att 9 av 10 unga tjejer i åldrarna 13-30 anser att reklam fått dem att må dåligt över sitt utseende och vikt. Men även att det har fått dem att vilja förändra något hos sig själva. Det anser vi vara ett folkhälsoproblem.

Kampanjen Reklamera, som drivs av Sveriges kvinnolobby och det mediekritiska nätverket Allt är möjligt, har under några månader uppmanat allmänheten att skicka in foton på könsdiskriminerande reklam som de stöter på i sin vardag. Dessa anmäls sedan till Reklamombudsmannen. Dahlin berättar att de har fått en otroligt stor respons och att de nu ska ta det hela till en ny nivå.

– Nu ska vi sätta upp egna annonser i kollektivtrafiken, som en motaktion. Syftet är att öka medvetenheten om sexistisk reklam, hur den påverkar oss, men också att få till en förändring politiskt. Vi hoppas dessutom att det leder till att reklambranschen tar större ansvar.

Men eftersom det kostar mycket pengar att köpa reklamplatser så startar de en insamling.

– Det har redan börjat komma in bidrag! Insamlingen pågår till dess att vi uppnått målet, eller insamlingens 150 dagar tagit slut. Det vore toppen om vi kunde köpa annonser mot våren, när många lanserar badkläder.

Annonserna kommer enligt Dahlin att se ut ungefär som varningsetiketterna som finns på cigarettpaket.

– Men vi varnar bland annat för att könsdiskriminerande reklam kan orsaka ätstörningar och att den är ett uttryck för patriarkala strukturer. Det kommer även att finnas en tillhörande mer informativ och förklarande text.

De hoppas att motaktionen får positiva påföljder.

– Den mest märkbara effekten kommer nog vara att ämnet diskuteras. Det kan även leda till att fler anmäler reklam. Vi hoppas också i förlängningen på en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, säger Johanna Dahlin.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: