Bosch drar tillbaka könsdiskriminerande reklam

2013-11-27 | FemPers padlock

EKONOMI

Vitvaruproducenten Bosch drar tillbaka könsdiskriminerande reklam efter påtryckning från kampanjen #reklamera som drivs av Kvinnolobbyn.

Förra veckan uppmärksammades Boschs aktuella reklamkampanj där tre olika kategorier av maskiner marknadsförs: Easy – för lättare arbeten, Universal – för universella arbeten, och Expert – för krävande arbeten. Easy gestaltas av en kvinna, Universal av en man och Expert av en äldre man. Reklamen anmäldes till Reklamombudsmannen för att vara schabloniserande och könsstereotypiserande. Bosch nu tillbaka sin reklamkampanj.

– Vi beklagar djupt att vår annons har skapat obehag och vi tar detta mycket allvarligt. Med anledning av detta har vi omedelbart påbörjat tillbakadragandet av den aktuella kampanjen och vi ber om ursäkt för den olyckliga utformningen, säger Lisa Berg Nielsen, kommunikationschef på Bosch, i ett meddelande till #reklamera.

– Det är utmärkt att Bosch tar till sig av kritiken, att de tar sitt ansvar och drar tillbaka kampanjen. Reklam har en inverkan på hur vi ser på män och kvinnor och det är viktigt inte upprätthålla sunkiga värderingar som begränsar såväl kvinnor som män. Genom Reklamera märker vi att många är trötta på schabloniserande reklam. Det är fantastiskt att se att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Gertrud Åström, ordförande för Sveriges Kvinnolobby, i ett pressmeddelande.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: