Satsning på konsumentupplysning oroar

2013-09-16 | FemPers padlock

EKONOMI

Regeringen satsar 60 miljoner kronor på att bygga upp en central konsumentupplysningstjänst. Satsningen presenterades på DN Debatt igår av konsumentminister Birgitta Ohlsson, som ett komplement till den lokala konsumentvägledningen med förhoppningen att kommuner "i ökad utsträckning värnar sin konsumentvägledning".

Men Sveriges konsumenter kritiserar satsningen, trots att problembilden är densamma. Enligt en kartläggning som organisationen gjorde tillsammans med Konsumentvägledarnas förening i maj saknas eller brister konsumentvägledningen i 84 av landets kommuner.

Örjan Brinkman, ordförande i Sveriges konsumenter, ser risker med inriktningen på regeringens satsning. Han har suttit med i den statliga utredningen om framtidens stöd till konsumenterna och i ett särskilt yttrande beskrivit alternativa lösningar.

– Konsumentvägledning behövs nu mer än någonsin. Regeringen måste agera kraftfullt för att förhindra att ett stort antal kommuner tar satsningen som intäkt för att skära ner eller lägga ner sin vägledning. 60 miljoner kronor är en välkommen satsning, men borde använts för att bygga upp och stärka konsumentvägledning så att alla får tillgång till den. Om pengarna satsas fel kan konsumenterna bli de stora förlorarna, säger Örjan Brinkman i ett pressmeddelande.

I Sveriges Radio förklarar Birgitta Ohlsson att avsikten är att skapa avlastning.

– Det här kommer innebära att kommunerna slipper de enklare konsumentvägledningssamtalen. Vi hoppas att konsumentvägledarna lokalt då ska kunna koncentrera sig på de tyngsta fallen, säger Birgitta Ohlsson.

Mattias Grafström som är vd för konsumentbyrån Telekområdgivarna delar dock farhågorna, framgår av inslaget. Det skulle drabba dem svagaste konsumenterna menar han.

– När det gäller dem som behöver allra mest hjälp så har vi stor hjälp av konsumentvägledningarna. De konsumenterna har verkligen behov av att träffa någon på plats. De har väldigt svårt att reda ut sin situation utifrån information på en webbplats eller genom att prata med någon allmänt på telefon, säger han till Sveriges Radio.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: