Öppet brev till Grekland

2011-04-21 | FemPers padlock

INRIKES

Läs hela det öppna brevet här:

De svenska riksorganisationerna för kvinno- och tjejjourer, ROKS och SKR, har tillsammans med grekiska kvinnoorganisationer och ordföranden i EU-parlamentets kvinnoutskott, Eva-Britt Svensson, skrivit ett öppet protestbrev till Grekland.

I brevet kräver de bland annat att Grekland och den grekiska ambassaden i Sverige ska be om ursäkt för sina kvinnofientliga och mot svenska kvinnor rasistiska uttalanden.

Bakgrunden är den uppmärksammade våldtäkt och misshandel som Anna, som hon kommit att kallas i svenska medier, polisanmälde under semester på ön Samos för snart tre år sedan. Hennes skador dokumenterades av en svensk patolog och delgavs den grekiska domstolen. Men i domstolens avvisande av åtalet skrev de att det blivit allt vanligare att skandinaviska kvinnor anklagar grekiska män för våldtäkt – för att få ut skadestånd. Istället för att få hjälp och upprättelse blev Anna åtalad för falsk angivelse.

En man som skrev ett protestbrev till den grekiska ambassaden i Sverige fick till svar: ”Tvärtom, min vän, är det du som borde skämmas över hur svenska kvinnor beter sig på semester i andra delar av världen och med utländska medborgare i Sverige.” Det ledde till att diplomaten avskedades och tvingades att resa hem.

F

örutom en formell ursäkt kräver undertecknarna av det öppna brevet att Anna ska få stöd och hjälp samt att den misstänkte gärningsmannen ska åtalas i en korrekt rättegång.

Verktyg