Kvinnliga modeller ”sopades” bort

2011-04-21 | FemPers padlock

EKONOMI

- Vi tar bort dem direkt, sa chefen för Volvokoncernens lastbilsverksamhet i Asien, Pär Östberg när han blev varse den ofördelaktiga marknadskommunikation som utnyttjandet av de kvinnliga modellerna utgjorde.

På bilmässor över hela världen är det vissa tillverkare som har kvinnliga modeller som står intill eller hänger på fordonen. Det anses dra uppmärksamhet till montern. Särskilt under pressdagarna. De svenska tillverkarna har hållit sig ifrån den strategin.

Högklackat och ärmlöst

Därför var det iögonfallande att det i AB Volvos monter på bilsalongen i Shanghai fanns flera modeller som i högklackat och ärmlösa klänningar stod framför lastbilarna. De intog olika positioner och log, och fick bättra på sminket flera gånger i solgasset.

Per Östberg höll under den andra pressdagen en presentation för mestadels kinesiska journalister om Volvos tillväxt i Kina, uppgav TT.

Besvärad

När det blev dags för fotografering bland lastbilarna började Pär Östberg med att skoja om att kvinnorna var de nya chaufförerna. Men sedan blir han uppenbart besvärad av TT:s frågor om dem. Han ville inte svara på varför modellerna var där utan hänvisade till kommunikationsavdelningen.

Någon timme senare ringde han upp TT:s redaktion.

”Tagen på sängen”

- Jag ska ärligt säga att jag själv blev tagen på sängen av hur det såg ut. Volvo har samma kvinnosyn oavsett var vi är i världen. Det här går över alla gränser och faller utanför våra riktlinjer. Det är inte något som vi ställer oss bakom som koncern. Tydligen har inte koncernens synsätt nått fram till alla.

- Det är ett misstag som har begåtts av den lokala organisationen, sa Pär Östberg.

- Modellerna får lämna montern omedelbart. De hör inte hemma där, kommenterade han.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: