Konferensen bestod av en rad vittnesmål från drabbade, socialarbetare och aktivister. Djupast intryck gjorde en ung kvinnas berättelse om sin egen uppväxt under hedersförtryck. Hon bestämde sig som tonåring att lämna sin familj och lever nu med en helt ny identitet och ett nytt, svenskt namn.
Förutom det traumatiska som är förknippat med att bryta upp från familj och släkt, som leder till svår ensamhet, finns det många svårlösta praktiska problem. Med en ny identitet är man ett blankt papper. Utbildning, erfarenheter från tidigare yrkesliv är borta. Den unga kvinna fick kämpa i åtta månader för att övertyga gymnasieskolans rektor på den ort dit hon blivit flyttad, att få börja i gymnasiet.
Eduardo Gruzky, med ett förflutet på Fryshuset i Stockholm, levererade en intressant historisk och jämförande analys över ”hederskulturernas” ursrpung och utbredning i världen.
Han poängterade att hedersvåld är en uråldrig företeelse från den tid då familjen och släkten var individens enda trygghet. Det har ingenting med religion att göra. Hedersbrott förekommer bland kristna, muslimer och judar.
En av de viktigaste drivkrafterna är ekonomin. Äktenskap arrangeras för att säkra familjernas ekonomi, så att viktiga resurser stannar inom familjen. Fattiga familjer kan säkra en inkomst genom att lova bort sina döttrar. Att detta är mera förekommande i Orienten och Afrika beror, enligt Grutzky, på att dessa världsdelar aldrig upplevt upplysningstiden. Den har påverkat Europas, Nord- och Sydamerikas samhällsstruktur genom att skilja på kyrka och stat och använda naturvetenskap och teknik för att utveckla samhället skapades förutsättningarna för ett sekulärt samhälle, humanism och individualism.
Dagen avslutades med en paneldebatt kring hur vi ska motverka hedersvåld och stödja dem som utsätts för detta. Det är inte bara flickor och kvinnor utan även pojkar och homosexuella som drabbas.
Den unga kvinnan med ny identitet berättade hur hon byggde hela sitt liv med lögner när hon bodde med familjen. Hon ljög hemma och hon ljög i skolan för att ingen skulle misstänka något. Det gäller för hjälparna att se igenom dessa lögner.
Det gäller också att vara uppmärksam på killarna, hur de pratar om sina systrar och om svenska tjejer och naturligtvis att agera direkt när flickor ”försvinner”, inte kommer tillbaka till skolan efter loven osv. Det är också viktigt att annonsera på offentlig plats var hjälp finns att få, till exempel på bussar och spårvagnar, och att det organiseras hjälptelefoner och mötesplatser, dit utsatta kan vända sig.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST