Robetsons Golliwog spreds på produkter under 91 år. Här en affisch från London.
Bild: James Robertson & Sons
#bildskolan 8: Robertsons golliwog
2013-10-18 | Joanna Rubin Dranger
KULTUR
I veckans bildskolan tittar vi närmare på omfattningen av marmeladproducenten Robertsons kommersiella spridning av Golliwogen under närmare ett sekel.
Företaget Robertson´s, producenter av marmelad och sylt, använde en Golliwog på sina produkter och i form av etiketter, annonser, smycken, pennor, spelkort, förkläden, broscher, på porslin med mera under 91 år.
Robertsons Golliwog pensionerades officiellt 2001 och då hade man spridit mer än 20 miljoner "Gollies" över världen.
Omfattningen av spridningen framgår vid en sökning via den här länken.

På nätet finns tusentals bilder av olika kommersiella produkter som spridit Robertsons golliwog.
Källa: Jim Crow Museum, Ferris State University
annons:
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST